Kan je je recht van privacy laten gelden in je tuin?

Achter onze tuin hebben wij een carport en nog een zijdelingse oprit. Nu zullen ze binnen één à twee jaar beginnen met het bouwen van appartementsblokken niet ver achter onze tuin.

Daarmee verliezen wij zonlicht want onze tuin is gericht op het zuiden, ondervinden wij last om onze carport te gebruiken.

Het gaat om een bouwproject van een sociale bouwmaatschappij in samenspraak/samenwerking met de stad Roeselare.

Kunnen wij eisen dat er bomen worden geplaatst tussen onze oprit? Wie betaalt de kosten en op wie zijn grond? Momenteel staat er een haag die ons toch wat privacy gunt en die zou ook worden weggehaald.

Onze woning ==>Tuin==>Carport==>zijdelingse oprit==>haag==>(in de toekomst)straat van parking die nog moet komen==>appartementsblokken.

Hoe kunnen wij onze privacy behouden??? En kan je die laten gelden???

Stel dat ik later mijn huis verkoop, ga ik die ook moeilijker verkocht krijgen als daar dwars een appartementsblok van 3 verdieping hoog achter mijn tuin staat.... En geloof me zó ver zal die appartementblok niet komen hoor!

Wat zijn onze mogelijkheden???

Toegevoegd na 1 minuut:
ps: haag staat op gemeentelijk grond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in België of nederland?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah roeselare=belgie.

Antwoorden (4)

Persoonlijk denk ik dat je niet veel kans hebt, omdat je dan bezwaar had moeten aantekenen in de eerdere procedures bij het verlenen van de vergunningen voor dat complex.

Je zegt het zelf al, de haag staat op gemeente grond. Dan kun je niet eisen dat er bomen geplaatst gaan worden, want het is niet jouw grond, maar die van de gemeente.

Ze kunnen helemaal tot aan het randje van hun grond gebruik maken van hun rechten.

Verder heb je gewoon pech in waardedaling van je huis, omdat het bezwaar dus veel eerder in de procedures had moeten komen.

Ik denk dat je het beste zelf iets kunt bedenken om het zicht van schuin boven (vanuit de flat) tegen te gaan. Dakplatanen plaatsen, of een zeildoek top oid.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien er toch sprake is van verlies van woongenot, kan je misschien iets met een advocaat bereiken aan een vergoeding of zo, om een hoge heg te kunnen planten, of een hoge houten schutting. Helemaal precies kan ik het me niet voorstellen hoe het er daar bij jullie uitziet.
Als je huis ook in waarde zou verminderen zou ik daar ook een vergoeding voor proberen te krijgen. Maar je zal er wel juridisch advies bij nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hoge haag of schutting neemt nog meer zon weg dus dan is Giolovin in elk geval 1 'argument' kwijt.
Meer privacy heeft ie dan wel, dus misschien een kwestie van kiezen of delen.
Je kan geld uitgeven aan advocaten en frustrerende procedures volgen OF je kan gewoon zelf een paar bomen kopen en op eigen grond planten. Dat laatste is goedkoper en levert meer plezier op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niet helemaal waarom je last zult krijgen in het gebruiken van je carport - staat die daar officieel?
Als die oprit bij je huis en tuin hoort, kan daar niet zomaar gebouwd worden, maar als het een soort 'gedoogde' situatie is (je hebt die oprit zelf in gebruik genomen maar die is niet officieel), dan heb je wat dat betreft geen poot om op te staan.
Zijn ze nu bezig met vergunningen, of zijn die er al? Als dat laatste het geval is, heb je ook pech, dan ben je te laat om een bezwaar in te dienen denk ik.

Misschien valt het allemaal erg mee, zeker als dat blok dwars op jullie perceel wordt gezet - komen er ramen/balkons in/aan die zijkant? Zo nee, dan heb je ook geen inkijk, dat scheelt.

Als je precies wilt weten of je nog mogelijkheden hebt, neem dan contact op met de gemeente om te vragen hoe ver het hele proces van vergunningen en dergelijke gevorderd is, en of je nog iets kunt doen in jouw voordeel.
Als dat mogelijk is, kun je een advocaat inschakelen (kost geld en tijd en stress, maar je weet nooit).
Het kan ook zijn dat de gemeente zegt: 'We hebben het toen-en-toen gepubliceerd, en de bezwaartermijn stond daarbij vermeld en is inmiddels gesloten', en dan heb je waarschijnlijk gewoon pech en had je beter op moeten letten :-(

Het kan ook zijn dat er mogelijkheden zijn om die haag die weg moet, deels te laten vervangen, maar dat zul je moeten overleggen (gebruik ook argumenten als 'groen', 'oogt goed', 'milieu', 'goed uitzicht voor de appartementsbewoners' en dergelijke, wees creatief en laat merken dat het niet alleen om je eigen belang gaat, dan heb je meer kans iets gedaan te krijgen op dat vlak).