Stel dat je een tank of een ander zwaar (voormalig) militair voertuig hebt, mag je daarmee de openbare weg op?

Dus je ben hobbyist en je hebt een tank, mag je je daarmee op de openbare weg begeven? Zo ja, is een kenteken(bewijs) en / of rijbewijs dan verplicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
11.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht iemand met wie ik deze vraag gisteren besprak ook Jelle, vandaar dat ik hem hier even stel. Het gaat weliswaar over ongetwijfeld een zeer kleine groep mensen, maar ik was gewoon benieuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De druk per cm2 is denk ik niet zo groot. Het leger zelf rijd ook gewoon over de snelweg voor een verplaatsing ;)
http://www.defensie.nl/marechaussee/actueel/nieuws/2010/04/13/46154179/Tanks_bulderen_over_A2_video
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niets van plan Loenie, het is gewoon interesse naar aanleiding van een gesprek dat ik met iemand had. Overigens laat het videootje in de link van DeVuurvlinder wel zien dat de landmacht (niet vaak, maar toch) soms ook Leopard tanks verplaatst door gewoon over de weg te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua afmeting en gewichten heb je ook exceptioneel vervoer. Dat mag ook gewoon, mits vergunningen en dergelijken. Het precieze antwoord zal ik echter ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar kan ik me aanmelden voor deelname?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mail je wel een formulier November, dat kun je dan zelf uitprinten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dan wel geen tank, maar een vriendin van mij heeft een monstertruck, dat ding mocht ook de openbare weg niet op zonder rigoureuze aanpassingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik het niet terug mailen?
Ik heb geen printer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou okee, de statuten schrijven schriftelijk voor, maar ik zie het door de vingers.

Het beste antwoord

Voertuigen zonder kenteken moet je laten keuren door de rdw. Als het voertuig voldoet aan de regels mag je er mee op de openbare weg. Een tank komt niet door de keuring heen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb even wat informatie van het rdw doorgenomen: Je kan het als zelfbouw voertuig laten toetsen voor toelating. Kans dat een M4 sherman wordt toegelaten is nul komma nul.
Als je er mee wil rijden moet je toestemming vragen aan dienst verkeershandhaving. Dat moet je voor elk ritje doen. Er is een organisatie die historische voertuigen beheerd. Je zou bij deze organisatie kunnen informeren naar de mogelijkheden. zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Okee, klinkt zeer aannemelijk. Nu heb ik zelf een plaatje geplaatst van een m1a2 en in de reacties op de vraag wordt gesproken over de Leopard tanks van de landmacht. Beide MBT's (main battle tanks) zijn modern, lang, breed en rond de 60 ton, dus dat die niet geschikt zijn daar kan ik heel goed inkomen. Stel echter dat je bijvoorbeeld een M4 Sherman ( http://en.wikipedia.org/wiki/M4_Sherman ) hebt, denk je dat zoiets wel kan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je voor een gewicht van 60 ton een knappe aanslag van de motorrijtuigenbelasting tegemoet kan zien.