Mijn vader wilt niet voor mijn onderhoud betalen wat nu?

Mijn ouders zijn pas gescheiden en ik kan bij geen van beide wonen. Nu wilt mijn vader niks bijdragen aan mijn onderhoud. Ik ben 18 jaar oud wat zijn mijn rechten ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je ouders zijn onderhoudsplichtig tot je 21e, of ze willen of niet. Zelfs als je bijstand aanvraagt en in deze situatie toegewezen zou krijgen, wordt dat op hen verhaald. Dus linksom of rechtsom, ze moeten betalen. Je kunt je daarvoor melden bij het LBIO (Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen). En wellicht zelfs uiteindelijk de gang naar de rechter. Want doe dan ook, tot je 21 bent, zullen ze gewoon voor je moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry ik zit te klooien - nog niet goed wakker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij het LBIO kun je alleen hulp krijgen, als er een gerechtelijke uitspraak is, je moet dat formulier opsturen. Als deze er niet is, zal er eerst een draagkracht berekening moeten plaatsvinden en een uitspraak hierover worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat VS het beste eerst naar het maatschappelijk werk kan gaan. Hopelijk krijgt hij daar een vaste hulpverlener die hem de weg kan wijzen en kan helpen bij allerlei regelzaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, klopt ; ik had in mijn antwoord ook iets geschreven over maatschappelijk werk en sociale dienst, maar met drie keer wijzigen is dat geloof ik weer tussen wal en schip gevallen, want ineens was het tijd om naar mijn werk te gaan ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
Verwijder je antwoord dan.
wat een vervelende situatie voor je. je ouders zitten duidelijk in een zeer emotionele fase, waarbij ze niet in staat zijn om zich in te leven in jou. Is er geen familielid of goede kennis van je ouders die hierin kan bemiddelen? Om nu direct naar hulpinstanties te gaan, kan olie op vuur zijn. ( ze hebben al geen grip op hun leven, dat wordt dan wel erger). Probeer werk te vinden, zodat je in ieder geval inkomsten hebt.