Hoe kun je als vader je kind hebben erkend, maar er geen gezag over uitoefenen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als er geen huwelijk is en geen geregistreerd partnerschap dan verkrijgt de vader die het kind erkent niet automatisch het ouderlijk gezag. Dit moet apart worden aangevraagd. Hij wordt alleen de juridische vader. Door erkenning ontstaat tussen vader en kind een familierechtelijke band. Het zorgt ervoor dat het kind van de vader erft en dat het zijn achternaam mag dragen, maar de vader is nog niet de wettelijke vertegenwoordiger.
Erkenning heeft ook geen relatie met kinderalimentatie.
Een biologische vader die zijn kind niet heeft erkend, heeft op basis van zijn biologische vaderschap een onderhoudsplicht voor het kind.
De werkelijkheid is minder eenvoudig.
https://www.defenz.nl/kinderalimentatie/

Antwoorden (1)

Dat kan als je niet getrouwd bent of geen geregistreerd partnerschap hebt met de ouder van wie je het kind hebt erkend.
In zo'n geval kun je gezag aanvragen.
Ouderlijk gezag aanvragen na erkenning
Uit de bron:
Bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap met de moeder van het kind? Dan krijgt u bij de erkenning niet automatisch het ouderlijk gezag. Zonder ouderlijk gezag kunt u niet meebeslissen over de opvoeding van uw kind. Ook kunt dan niet optreden als zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger. Hiervoor moet u eerst het ouderlijk gezag aanvragen.
Documenten
Toegevoegd op 14 september 2018 16:07: bron
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ en voor alles officieel geregeld is, zal er nog heel wat water door de Schelde stromen.
https://www.leggle.com/juridisch-advies/echtscheiding/ouderlijk-gezag-vader