Kun je medische kosten na een auto ongeluk declareren? (medicatie, artsbezoek, fysiotherapie, werk gemist etc)

En als dit kan, hoe doe je dit dan? Gaat dit via de auto verzekering of zorgverzekering?
Auto is gelukkig alweer gerepareerd (op kosten van de tegenpartij, hij reed tegen de achterkant van mijn auto aan toen ik stil was gevallen).
Ik zit nog met nek en rugklachten, heb pijnstillers op voorschrift gekregen, heb een paar dagen werk gemist en loop momenteel nog bij de fysiotherapeut.
Het is vast wel mogelijk om hiervan nog iets te declareren, want het is een direct gevolg van het ongeluk, maar ik zou niet weten hoe dit moet.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik heb telefonisch contact gehad met de afdeling verhaalszaken van mijn zorgverzekeraar, en ze gaan mij informatie sturen over letselschadebureaus waar zij mee samen werken. Dan kan ik mij even inlezen en daarna actie ondernemen.
Hartelijk dank iedereen voor de antwoorden en reacties, ik heb er veel aan gehad.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Zoek een goede letselschadeadvocaat die dat allemaal perfect voor je kan regelen. Zij kennen de wet en de praktijk en de wegen die je moet bewandelen, en nemen je eigenlijk ook alle rompslomp uit handen.

Mijn man heeft in februari een bijna- aanrijding gehad waarbij hij onderuit is gegaan en zijn knie beschadigd heeft. Hij heeft meteen een letselschadebureau in de arm genomen, omdat we niet zeker wisten of zijn eerste bezoek aan het ziekenhuis wel vergoed zou worden, maar dat kwam in orde. Na zes weken bleek de knie niet vanzelf te herstellen, en inmiddels zijn we een operatie , een periode van arbeidsongeschiktheid en een paar maanden revalidatie en fysiotherapie en vele doktersbezoeken verder, en tot op heden is alle medische schade vergoed. En ook de kosten voor het letselschadebureau zelf trouwens.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de schuldvraag van het ongeluk vaststaat (en het was niet de jouwe ;-) ) staat niets je in de weg alsnog je medische en overige kosten te declareren bij de tegenpartij. Soms duurt het nu eenmaal even voor de gevolgen van een ongeluk blijken, en vast komt te staan dat het ongeval er de oorzaak van was. Dan wil niet alleen jij maar ook bijvoorbeeld je baas - als je je ziek hebt moeten melden - graag de gemaakte kosten kunnen declareren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
mijn auto sloeg af bij stoplicht, en hij is toen in mijn kofferbak gereden terwijl ik de auto wilde starten. Bedankt voor info, ik zal eens informeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De letselschadeadvocaat krijgt meestal 20% van het bedrag. Span met je baadssamen zodat jij die kosten niet hoeft te dragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoef je niet voor samen spannen hoor ; de kosten voor het letselschadebureau worden gewoon OOK verhaald. En ja, ook werkgever en ziekenfonds zien zich graag gecompenseerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangezien de kosten van de autoreparatie al door de tegenpartij vergoed zijn, zal er schuld erkend zijn. Een advocaat is dan wellicht niet per se nodig. Ook is een gespecialiseerde advocaat m.i. niet nodig wanneer het gaat om duidelijke en gemakkelijk aantoonbare medische kosten. Dat is wél verstandig wanneer je ergen blijvende beperkingen aan overhoudt of wanneer de kosten moeilijker aan te tonen zijn. In dit geval kun je gewoon de rekeningen opsturen naar de (verzekering van) je tegenpartij. Ook bij je eigen verzekering kun je melden dat het gaat om een ongevalsgevolg. De afdelingen die dit navragen doen daar in mijn ervaring erg lang over, dus je kunt het beter zelf melden. Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, dan kun je die natuurlijk ook inschakelen. Overigens zul je veel medische kosten ook bij je zorgverzekeraar kunnen declareren, maar ik krijg de indruk dat je dat niet bedoelde me je vraag. Mochten er ondanks alles toch nog kosten overblijven die je niet vergoed krijgt, kijk dan volgend jaar bij je belastingaangifte wat er eventueel nog aftrekbaar is als bijzondere ziektekosten.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik kan inderdaad bij zorgverzekeraar indienen, maar daar zit je ook met eigen risico en maximaal aantal fysiotherapie vergoed enzo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, het ging even om de letterlijke vraag. Maar de rekening van je eigen risico en eventuele (extra) sessies fysio kun je sowieso indienen bij de tegenpartij. Alleen is het lastige met beide zaken dat je voor het eind van het jaar niet weet welke van de door jou zelf gedragen kosten nu precies aan het ongeval te wijten zijn. Je kunt immers later ook nog andere (niet-ongevalsgerelateerde) kosten maken waarbij je je eigen risico ook kwijt geweest zou zijn, en ook als je nu binnen je vergoede fysio-sessies blijft, kan er later on het jaar nog iets gebeuren zodat je er wél overheen komt, wat niet was gebeurd als je hier al sessies voor had moeten gebruiken. De meest charmante manier is dan ook als je zorgverzekeraar gewoon alle kosten die binnen de verzekerde zorg vallen, rechtstreeks bij de tegenpartij declareert. Andere kosten die jij dan maakt en die niet onder de zorgverzekeraar vallen, kun je dan zelf bij die persoon indienen.

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan. Je zorgverzekeraar kan/moet je daarbij behulpzaam zijn en bovendien heeft je zorgverzekeraar ook een belang. Zorgverzekeraars letten op of bepaalde gedeclareerde Ziektekosten het gevolg kunnen zijn geweest van een ongeval. Als dat zo is dan zal de zorgverzekeraar de kosten die ze hebben gemaakt terugvorderen bij de veroorzaker van het ongeval. Ook zullen ze hun verzekerde, het slachtoffer dus, vaak rechtshulp aanbieden om de persoonlijke schade te te helpen verhalen op de tegenpartij. Dat gaat kort gezegd zo: stel , een voetganger wordt op een zebrapad aangereden. Hij breekt zijn been daardoor. Er komt een ambulance, het slachtoffer gaat naar het ziekenhuis en daar wordt geconstateerd na het maken van een foto dat er een gebroken been is, die in het gips moet. Na enige tijd komen de rekeningen binnen bij de zorgverzekeraar. Op bepaalde combinaties van kosten gaat de zorgverzekeraar reageren, als die kosten sterk wijzen op een mogelijk ongeval. De combinatie : Ambulancerit, röntgenfoto , en gips aanleggen, is erg verdacht voor een ongeluk . En de zorgverzekeraar zal in dit geval contact zoeken met de verzekerde en vragen of er misschien inderdaad een ongeluk was vanwege de nota,à die ze hebben gekregen. Zo ja, dan wordt gevraagd wiens schuld het was, en als duidelijk een andere partij als schuldige kan worden aangewezen dan zal de zorgverzekeraar de kosten bij de veroorzaker terughalen., of bij diens verzekeraar. Maar ja, het slachtoffer heeft ook persoonlijke schade. Bijvoorbeeld : bril kapot, broek kapot, arbeidsinkomen derving etc. En misschien wel een blijvende handicap. Het slachtoffer heeft dus ook iets te claimen en heeft daarbij de hulp nodig van een gespecialiseerde letselschade advocaat. De zorgverzekeraar zal in deze gevallen vaak bemiddelen in het krijgen van rechtshulp. De kosten daarvan Worden betaald door de tegenpartij als de schuld vast staat en erkend is. Soms zijn daar lange procedures voor nodig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Meld het zelf bij je zorgverzekeraar en vraag wat ze voor je gaan doen. Dat gaat sneller dan wachten tot ze zelf gaan reageren. Vraag naar de afdeling " Verhaalszaken " vaak heet zo.n afdeling zo. De juridische afdeling zal ook weten waar je wezen moet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Dank je, zal eens kijken