Wordt er DNA afgenomen bij alle babies in Nederland en wordt dit opgeslagen in een databank?

Waar het mij om gaat is als dit waar is staan straks alle nederlanders in een databank staan. Van wie is deze databank en wie of welke instantie heeft daar inzage in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (4)

Officieel gesproken gebeurt dit niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Bijna) alle baby’s in Nederland krijgen binnen zes dagen na hun geboorte een hielprik. Bij een hielprik wordt er wat bloed afgenomen uit het hieltje van je baby, om te kunnen vaststellen of je baby lijdt aan een aantal aangeboren afwijkingen.
Met dit bloed kan er natuurlijk ook een DNA profiel worden gemaakt en deze KAN opgeslagen worden.
Officieel is dit ten strengste verboden en kan je ervan uitgaan dat dit niet gebeurd! Er zijn dus geen instanties die hier inzage in hebben etc.
Maar helemaal zeker weten kan je het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE
alleen bij bijzondere baby,s misschien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DNA afname en opslag van wie dan ook in Nederland is in principe verboden, tenzij er van bijzondere omstandigheden sprake is.

Van bijzondere omstandigheden kan er b.v. sprake zijn bij b.v. een gewelddadige dood van iemand.

Voor zover mij bekend wordt er van baby's nimmer een DNA profiel aangelegd.

Indien dat wèl het geval zou zijn..zou dit in strijd met de wet zijn en kon/kun je met succes protest aantekenen.

Groet,

Ton