Mag ik een gesprek opnemen met een telefoon terwijl ik een verklaring af moet leggen ivm diefstal?

en mag ik dat gebruiken in de rechtzaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Antwoorden (5)

A. Je mag alles opnemen wat je maar wilt.
B. Die opname mag je nergens voor gebruiken als degenen die je opneemt daar geen toestemming voor geven.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij deze link: http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/aftappengegevens/#opnemengesprekken en dan iets naar beneden gescrolld bij het kopje: Opnemen van eigen gesprekken zie ik het tegendeel staan. Misschien ligt het aan mij, maar ik maak daaruit op dat je èn mag opnemen èn bij een goede reden mag je het gesprek ook als bewijs mag gebruiken.
AWM
14 jaar geleden
Er staat ook: "Zo'n opname mag niet zomaar gepubliceerd worden". Het is echt de vraag of de rechter dat toelaat. Als er bedreigingen worden geuit blijkbaar wel. Maar zonder dat je iets strafbaars kunt bewijzen ermee, niet, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de rechtszaak waarnaar verwezen werd in mijn vorige link, namelijk deze: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=AZ8381&u_ljn=AZ8381 ging het om een civiele aangelegenheid, had met ontslag te maken en er was een heimelijk gemaakt telefoongesprek bij gebruikt.
AWM
14 jaar geleden
Inderdaad, en er was sprake van bedreiging. Die kon bewezen worden door de opname, en rechter maakte een afweging dat de opname als bewijs toelaatbaar was. Er zal elke keer weer een afwegingen komen in zo een geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil ook geenszins zeggen dat ik een expert ben op dit gebied, maar wat ik van overige artikelen over dit soort onderwerpen heb begrepen zou het zelfs zo kunnen zijn dat je als particulier met 'illegaal' bewijs een zaak binnenkomt, dat je daarvoor zelf bestraft wordt (omwille van je gebruikte methodes dus), maar dat het bewijs wel de rechter kan overtuigen van datgene waarvan dat de bedoeling was. Ik zeg het nu weer ouderwets krom, zoals je dat van me gewend bent, maar ik hoop dat je nog begrijpt wat ik bedoel.
Ja dat mag en je mag het gebruiken in de rechtszaal, dat doet de politie ook, dus jij mag dat ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je geeft met opzet larie-antwoorden. De rechter zal illegaal opgenomen gesprekken van tafel vegen, zowel van de politie als van particulieren.
Je moet een verklaring afleggen i.v.m. een diefstal. Bedoel je dat er met een politieagent gesproken wordt? Die maakt daarvan een proces verbaal. Dat PV heeft een nummer en is op te vragen. Bespreek dit met de betrokken agent. Die kan het je uitleggen.
Natuurlijk kun je het gesprek opnemen voor jezelf meer niet. Je mag elk gesprek opnemen maar alleen als de andere partij daarvan op de hoogte is. De politie neemt ook gesprekken op maar die hebben daarvoor wel toestemming nodig van het OM.
Illegaal verkregen bewijs wordt niet geaccepteerd en je zet jezelf in een verkeerd daglicht. Jij legt een verklaring af over een diefstal maar jij houd je niet aan de regels.
(Moraliteit/Integriteit)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit wat ik op de onderstaande link lees maak ik op dat je een gesprek zowel heimelijk mag opnemen (als je er deelnemer aan bent, of als je dat doet in opdracht van een van de deelnemers aan het gesprek) alsook dat je dit zou mogen gebruiken in een rechtszaak als je daartoe een voldoende gegronde reden hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een verklaring inzake diefstal moet afleggen als verdachte of getuige hoef je geen opname te maken van het gesprek omdat er een proces -verbaal opgemaakt word met je verhaal welk je ondertekent als de verklaring juist en volledig is opgetekenden je het dus eens bent met de inhoud.dit proces-verbaal komt bij de rechtszitting vanzelf ter sprake en duus kun je daar dan gebruik van maken.
Gesprekken waar je aan deelneemt mag je wel opnemen maar niet gebruiken zonder dat de gesprekspartner geinformeerd is .