Waarom gaat er van alle gevangenisstraffen één derde af?

Van de opgelegde gevangenisstraffen gaat automatisch één derde af. Zo is iemand die voor moord tot 12 jaar veroordeeld is, weer na acht jaar op vrije voeten.
Waarom is dat bedacht en houden rechters daar rekening mee bij het opleggen van de strafmaat?

14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je hier stelt is niet correct, zie mijn antwoord..

Antwoorden (7)

Dat gaat er niet automatisch af dat krijg je als je in die tijd goed gedraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hier al wordt aangegeven vindt de aftrek van een derde van de straf plaats op basis van goed gedrag.

Dit is natuurlijk een belangrijke motivatie om je inderdaad goed te gedragen, dit blijkt ook in gebieden waar dit systeem is afgeschaft, resultaat motivatie weg, gedrag verslechtert (bijvoobeeld in Texas onder G.W. Bush als gouverneur).

Dan blijft het een goede vraag waarom het kennelijk zo vanzelfsprekend is, je kunt het ook andersom stellen, je straf is twaalf jaar en als je je heel goed gedraagt willen we erover nadenken om je na acht jaar vrij te laten, maar daarover komt dan wel een hoorzitting omstreeks het achtste jaar, volgens mij moet je het tegenwoordig in Nederland wel heel bont maken wil deze standaardaftrek in gevaar komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is historisch gegroeid wellicht... En je het is ook een stimulans om je beter te gedragen, door je een korting in het vooruitzicht te stellen... Er is een bestand, net zoals bij de politie waar je kunt opzoeken hoeveel straf je krijgt voor welk vergrijp... Dit bestand is wel steeds aan verandering onderhavig, want de lengte van de gevangenisstraffen stijgen sterk de laatste jaren... Vroeger was Nederland een land waar milde straffen uitgedeeld werden, maar heden ten dage is Nederland zelfs niet meer middenmoter, maar hoger... Dus rechters houden zich aan dat bestand van strafoplegging...
En ik zeg je dat het geen pretje is om te brommen, hoe men er ook over denkt, dat het in Nederland een hotelonderkomen is in het gevang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed gedrag wil belonen, staat de wet een reductie toe van maximaal 1/3, te bepalen door het gevangenispersoneel (geen automatisme).
Om slecht gedrag te bestraffen, staat de wet geen verhoging toe, daar zou (mi terecht) opnieuw een uitspraak van de rechter voor nodig zijn.
Dus ik denk dat uit zuiver praktische overwegingen gekozen is voor uitspraak-vermindering, ipv uitspraak+extra straf. Overigens staat Nederland daarin niet alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vanzelfsprekendheid dat een veroordeelde vrijkomt als hij twee derde van zijn gevangenisstraf heeft uitgezeten, is er vanaf 1 juli 2008 al niet niet meer.
Op die datum ging de Wet voorwaardelijke invrijheidstelling (VI) in, waardoor veroordeelden alleen eerder vrijkomen als ze zich goed hebben gedragen. Als ze uit de gevangenis mogen, houdt justitie hen bovendien in de gaten. De overheid hoopt onder meer dat ex-gedetineerden daardoor niet meer zo vaak in herhaling vervallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat eraf bij goed gedrag...

Maar ik ben ondanks dat wel van mening dat als iemand 12 jaar detentie krijgt dat de persoon in kwestie dan ook 12 jaar moet uitzitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat gaat er af als je je goed gedraagt, maar volgens mij gedraagt bijna iedereen zich goed.
Ik vind dat als je levenslang krijgt, je ook gewoon levenslang in de gevangenis moet zitten, bij goed gedrag of bij slecht gedrag.