In welke plaats zijn de meeste starterswoningen van nederland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee in welke plaats de meeste zijn maar in Rotterdam zijn er in elk geval heel erg veel. In steden met veel oude woningen vind je denk ik de meeste starterswoningen omdat oude woningen dikwijls het goedkoopst zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oude woningen dikwijls het goedkoopst? Dat is echt onzin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nieuwbouwwoningen zijn naar idee in alle opzichten goedkoper dan bestaande woningen. Zeker de oude huizen zijn duur, aan aankoop, onderhoud en herstel maar ook aan energiekosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies. En neem bijvoorbeeld jaren 30 woningen. Ze zijn zeer geliefd onder grote groep mensen, vanwege de bijzondere bouwstijl en elementen. Vaak niet goedkoop.

Het beste antwoord

Een starterswoning is een betrekkelijk goedkope woning voor mensen die voor het eerst een huis kopen. Het is niet te zeggen waar de meeste woningen zijn die voldoen aan deze omschrijving. Wel kun je zeggen dat in sommige streken de woningen het duurst zijn, denk aan de Randstad. Dit is het meest drukbevolkte deel van Nederland, hier zijn ook de meeste banen te vinden. Met als gevolg dat de huizen daar duurder zijn dan in streken waar de bevolkingsdichtheid een stuk lager ligt.
Een aantal regio's en of provincies lopen achter wat betreft de prijsontwikkelingen op de huizenmarkt. Dit zijn voornamelijk enkele plaatsen in Oost-Groningen. Enige tijd geleden heeft Vereniging Eigen Huis een overzicht geplaatst van de gemeenten met de goedkoopste huizen. Bij de eerste vijf gemeenten stonden er drie gemeenten die liggen in Oost-Groningen, namelijk Reiderland, Winschoten en Pekela. De gemiddelde prijzen in deze gemeenten zat tussen de €124.000 en €147.000.

Het lijkt dus het meest aantrekkelijk om in Oost-Groningen een woning te kopen, maar dit is erg relatief. De kans op een baan daar (om je hypotheek te kunnen betalen) is weer aanzienlijk kleiner dan in de Randstad.

Mocht je als werknemer een leuke betaalbare starterswoning zoeken, verdiep je dan in de gemiddelde huizenprijzen in de omliggende gemeenten. Die willen wel eens verschillen onderling.