Bestaat er zoiets als positieve discriminatie?

Stel, je kent iemand die is dik. Hij eet veel te veel, hij is lui, doet niet aan sporten, en gaat altijd met de bus. Is het dan positieve discriminatie om hem dik te noemen? Ik weet ook dat er mensen zijn die hier niks aan kunnen doen, maar daar heb ik het nu niet over.

Dus, als je iemand discrimineert met iets wat ongezond/slecht is voor iemand, en waar die gene iets aan kan doen. Is het dan positieve discriminatie?

Toegevoegd na 2 dagen:
Na een aantal antwoorden ben ik er dus achter gekomen dat mijn voorbeeld niks met positieve discriminatie heeft te maken. Dan houd ik het graag bij de vraag: Bestaat er zoiets als positieve discriminatie, en wanneer wordt het gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een aantal antwoorden ben ik er dus achter gekomen dat mijn voorbeeld niks met positieve discriminatie heeft te maken. Dan houd ik het graag bij de vraag: Bestaat er zoiets als positieve discriminatie, en wanneer wordt het gebruikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, dat moest bij bewerken, niet als reactie.. :P

Antwoorden (18)

De enige vorm van positieve discriminatie die ik ken is als er bij personeelsadvertenties duidelijk staat aangegeven dat de voorkeur uitgaat naar een vrouw of een allochtoon oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus een man niet aannemen omdat het meer een baantje is voor vrouwen? Tja, zou kan je het ook noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een vrouw aannemen voor wat typisch gezien wordt als een mannenbaan is een beter voorbeeld. Je hoeft een vrouw niet positief te discrimineren voor een baan waar ze als vrouw toch al meer kans op maakt. Denk liever aan een advocatenfirma waar alle advocaten man zijn, en specifiek wordt gezocht naar een vrouwelijke advocaat wanneer er een vacature is, zodat de firma geen kritiek meer zal krijgen over wat voor een mannenbolwerk het is. (Wat mij betreft hoef je vrouwen of wie dan ook überhaupt niet positief te discrimineren, maar dat is een ander verhaal.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het geheel met je eens SuzyQ. Als de man duidelijk de betere kandidaat is, dan neem je de man aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het meer een baantje is voor vrouwen, geldt het volgens mij niet als positieve discriminatie. Als vrouwen een voorkeurspositie krijgen omdat zij normaal gesproken wat minder kans hebben op een baan, dan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zie je verkeerd, iemand die gekleurd is krijgt de baan. Onlosmakelijk zit daar aan vast dat iemand die blank is de baan niet krijt omdat hij/zij blank is. Dat is discriminatie, alleen omgedraaid omdat in een overwegend blank land meestal de kleurling wordt geweigerd. Maar het blijft discriminatie. Hetzelfde geld voor de man/vrouw voorkeur. Dat mag alleen als er een goede reden voor is. Bijvoorbeeld lichamelijk zwaar werk. Daar is een man nou eenmaal meer voor gemaakt dan de vrouw. Maar dan nog mogen ze een vrouw die aan de eisen van het werk voldoet en dat lichamelijk zware werk per se wil doen, niet weigeren omdat ze vrouw is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op wie reageer je, BoerBuitendijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BoerBuitendijk: het is sowieso nooit dat een vrouw 'm dan automatisch krijgt, dat geldt alleen als er onder de geschiktste kandidaten een vrouw zit. Zijn alle mannen veel geschikter dan de beste van de vrouwelijke kandidaten, wordt er gewoon een man aangenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik anders meegemaakt, Fynnya. En in dergelijke gevallen: je moet er toch niet aan denken, dat je blij bent met je nieuwe baan, trots dat je bent aangenomen, en er achteraf achter komt dat je niet de beste was, maar een joker kreeg omdat je blijkbaar vanwege je sexe 'zielig' was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zou ik ook niet aan moeten denken. 't Zou in mijn ogen mijn positie ook minder sterk maken.
positief wel... iemand die zo leeft , mag je idd wel wijzen op de gevaren die deze persoon loopt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen discriminatie. Zolang die die persoon er op wijst maar niet uitsluit is het geen discriminatie.
Iemand dik noemen is geen discriminatie. Het is pas discriminatie als hij iets niet mag omdat hij dik is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou het wel "opbouwende kritiek" kunnen noemen.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of afkrakende kritiek, als het gebruikt wordt als scheldwoord.
Wat jij schets is geen discriminatie pas als je die persoon voordeel geeft uit zijn overgewicht zou dat positieve discriminatie zijn.
Aan positieve discriminatie hangt altijd een keerzijde dat is dat andere negatief gediscrimineerd worden.
Hoe je het ook wend of keert in wat voor vorm en wat het uitgangspunt ook is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positieve discriminatie bestaat, maar dat is niet het voorbeeld dat jij noemde.

Positieve discriminitie is iemand beoordelen op uiterlijke kenmerken, geloof e.d. op een positieve manier.

Vanmorgen liep ik in een overwegend zwarte wijk richting mijn werk. Ik (blank overigens) zag er redelijk netjes uit met en jasje. Ik werd door een postbode aangesproken (donkere man overigens) en wilde iets vragen over de post van een advocatenkantoor omdat het kantoor nog niet open was. Hij ging er door mijn uiterlijk dus vanuit dat ik bij een advocatenkantoor werk, terwijl dit helemaal niet het geval was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand van 55 jaar of ouder een 55+ regeling geven is volgens de wet ook een positieve leeftijdsdiscriminatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat geen positieve discriminatie....want als voor de 1 positief gediscrimineerd wordt....in het kort: Hij/zij wordt voorgetrokken....dan zijn anderen even automatisch achtergesteld dus negatief gediscrimineerd.

Uit het woordenboek: Discriminatie = onderscheid maken.
We doen niet anders de hele dag....

Voorbeeld ter verduidelijking:

Als ik groen mooier vind dan blauw discrimineer ik de kleuren... groen positief en blauw negatief....(ik neem kleuren om elke andere associatie te vermijden)

Toegevoegd na 1 minuut:
Derhalve : Elke discriminatie is zowel positief (voor de één) als negatief (voor de ander) en wel tegelijkertijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je voorbeeld is een beetje te zwart-wit.
Blanke mannen maken gemiddeld meer kans op een baan dan andere groepen. Als door positieve discriminatie bij een paar bedrijven donkere mensen meer kans maken op een baan, heeft de gemiddelde blanke man wel minder kans op een baan bij díe bedrijven, maar nog steeds een grotere kans om überhaupt een baan te krijgen. Er zijn immers nog zoveel bedrijven waar híj een grotere kans heeft om aangenomen te worden dan mensen uit andere groepen. Dus die blanke man is nog steeds in het voordeel. Als hij per se bij dat ene bedrijf wil werken, is de positieve discriminatie wel in zijn nadeel, maar als je kijkt naar de kans op een baan krijgen, is hij nog steeds de meest kansvolle. Het is niet zo dat de balans door positieve discriminatie de andere kant op slaat, hij wordt alleen iets rechter getrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het zwart wit noemen....maar ook in jouw voorbeeld wordt er gediscrimineerd. Want het gaat erom dat in een bepaald geval 1 groep mensen de toegang tot de vacature bij voorbaat wordt ontzegd (kan ook man-vrouw zijn).
En derhalve wordt niet meer de beste persoon uitgezocht.... Los daarvan...als een gemiddelde blanke man meer kans op een job heeft wil dat nog steeds niet zeggen dat er iemand gediscrimineerd wordt...want als je gaat kijken naar de opleiding van de gemiddelde blanke man en afzet tegen een specifieke groep gekleurde mensen met DEZELFDE opleiding (en uiteraard taalkennis) dan zal al gauw blijken dat er op veel plekken niet gediscrimineerd wordt. In iedergeval niet bij mijn werkgever....daar werken danook best veel goed opgeleide allochtonen. ps. Mijn echtgenote is ook allochtoon en heeft moeiteloos werk gevonden (als academica)...mijn kinderen zijn dus ook allochtoon en lachen alleen maar om allochtonen geknuffel ipv botweg wat eisen te stellen...dezelfde eisen waar de autochtonen ook aan moeten voldoen uiteraard, geen zwaardere, maar ook geen lichtere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, die groep wordt niet de toegang bij voorbaat ontzegd hoor. Positieve discriminatie wil niet zeggen dat er per definitie iemand wordt aangenomen uit een bepaalde groep. Het wil zeggen dat als er meerdere geschikte kandidaten zijn, mensen uit een bepaalde groep voorrang krijgen. Is iemand uit een andere groep duidelijk meer geschikt voor de baan, krijgt diegene 'm wel gewoon. Ook met een vergelijkbaar opleidingsniveau heeft een blanke man nog een grotere kans dan een blanke vrouw, of een zwarte man of vrouw. Het verschil is dan al een stuk minder dan bij een ander opleidingsniveau, maar er is nog steeds een verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft uit een bepaalde groep aannemen: Denk maar aan de verplichting dat een korpschef perse een vrouw moest zijn.
Overigens heb ik (in mijn werk) nog niet meegemaakt dat kleur, geslacht of afkomst bepalend zou zijn voor het aannemen van iemand. Wel de attitude, opleiding ed.
Ook mijn ega heeft geen slechte ervaringen, en werkt ergens anders.
Voor de rest: Vergelijkbare onderzoeken blijken vaak opgezet met het doel een bepaald feit te bevestigen en kunnen zeer goed gestuurd worden dmv vraagstelling. Ik ben derhalve zeer benieuwd naar de herkomst van dat onderzoek en de manier waarop het uitgevoerd is. (in detail)
Dat heeft niets met positieve discriminatie te maken. Als hij aangenomen zou worden bij een werkgever die alleen slanke mensen in zijn bedrijf wil wel.
Jij doet meer aan bewustwording van die persoon, maar of hij dat nou zo leuk vindt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term positieve discriminatie wordt gebruikt voor het voorrang geven van mensen uit groepen die minder kansen hebben, zoals wanneer bepaalde mensen meer kans maken op een baan, vanwege de lagere kans die iemand uit die groep normaal maakt.
Als de voorkeur wordt gegeven aan vrouwen, betekent dat overigens niet automatisch positieve discriminatie. Als ze de voorkeur geven aan een vrouw, omdat ze gewoon liever met een vrouw werken, is het vanuit een andere motivatie en voor zover ik weet geen positieve discriminatie.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat de voorkeurspositie geven aan een man een geval van positieve discriminatie is, als het gaat om een baan als kleuterleider, omdat vrouwen daar normaal makkelijker binnenkomen.
Maar of je dat officieel positieve discriminatie kan noemen, weet ik niet.

Wat jouw voorbeeld betreft:
Een gesprek aangaan met iemand en aangeven dat je je zorgen maakt, omdat diegene overgewicht heeft en daar niks aan lijkt te proberen te veranderen, kan zinvol zijn. Soms moet iemand wakker geschud worden.

Maar de meeste mensen weten dit wel van zichzelf. En het is enorm irritant als iedereen telkens commentaar levert, terwijl je het al lang weet. Dat kan soms zelfs eerder ontmoedigend werken dan motiverend.

Het niet met die persoon bespreken, maar tegen anderen deze persoon dik noemen, is niet erg aardig. Of het veel helpt, weet ik ook niet. In sommige gevallen zal diegene zich misschien zo vervelend en buitengesloten voelen, dat hij er iets aan gaat doen, maar of het dan oke is om die persoon zo ongelukkig te maken?
Het is niet voor iedereen makkelijk om iets aan gewichtproblemen te doen. Zeker met overgewicht kan sporten pijnlijk zijn, en weinig eten heel erg moeilijk...
Ga er niet automatisch vanuit dat diegene met de bus gaat en veel eet en daarom dus er niks aan wíl doen, dat geldt niet voor alle mensen. Vraag liever of diegene sámen met jou wil sporten, of samen wil oefenen met gezond eten, daar help je meer mee.

Overigens is iemand dik noemen niet per se discriminatie. Als je mensen omschrijft, is dik ook gewoon een van de kernmerken die je kan gebruiken om te zorgen dat de ander begrijpt wie jij bedoelt.
Als je het gebruikt als scheldwoord, is het anders.
Pas als je diegene anders behandelt vanwege zijn/haar overgewicht, is het discriminatie, als je alleen dik noemt is het nog geen discriminatie.
Neemt niet weg dat het niet heel erg pijnlijk en vervelend kan zijn, dus vraag jezelf af of je dat diegene wilt aandoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iemand tegenkomt en je vindt die persoon leuk, leuker dan anderen, dan is er sprake van positieve discriminatie.

Discriminatie is het maken van onderscheid.

Dat is alleen negatief als je het op onterechte gronden doet en/of als het op niet ter zake doende criteria gebeurt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iemand dik noemen is geen discriminatie, dat discrimineren heb je al gedaan toen je vaststelde dat de persoon (veel) dikker was dan de meeste anderen. Iemand dik noemen zonder dat daar iets anders mee bereikt wordt dan dat de aangesprokenen zich kloterig voelt, is hufterig. Bot.
13 jaar geleden
Nee, dat bestaat niet.

Discriminatie is voor de discriminerende partij altijd positief en voor de gediscrimineerde partij altijd negatief. Hoe je het ook wend of keert.

Ik denk dat in jou stelling het woord discriminatie ook verkeerd is gebruikt. Discriminatie is iemand van iets (feestje, baan, openbaar vervoer etc) uitsluiten op basis van ras, geloof, uiterlijk etc.

Als die persoon bijvoorbeeld niet in het zwembad mag omdat hij dik is, is discriminatie. Of hij nu een dna afwijking heeft, obesitas, kapotte schildklier of zich doelbewust heeft volgevreten doet er niet toe.

Iemand dik noemen zoals je het hier stelt is geen discriminatie, maar het constateren van een feit.

Als jij hem geen zak chips wil verkopen omdat hij dik is en het beter voor hem is dat hij geen chips koopt en eet, dan is het discriminatie, immers hij heeft het recht om dat zelf te bepalen en jij hebt geen recht om dat voor hem te bepalen. Ergo: je ontzegt hem toegang tot het kopen en nuttigen van een zak chips omdat hij dik is. Een dunne mag het dus wel kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is dan negatieve discriminatie maar wel goed bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positieve discriminatie bestaat zeker!

Bijvoorbeeld als 2 vrouwen een hogere functie willen op hun werk;
vrouw nummer 1 een oudere minder mooie vrouw die al 5 jaar hard zit te werken om de functie,
of vrouw nummer 2 een blondje dat wel 20 jaar jonger is dan vrouw nummer 1 en een stuk minder hard werkt,,,
maar dan tog uiteindelijk de funtie krijgt. Gewoon omdat ze slijmt bij de baas.
Dat is positieve discriminatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch echt niet de definitie van positieve discriminatie.
Discriminatie is letterlijk onderscheid maken. Meestal is dat geen probleem behalve als het voorkomt in het openbare leven. Je mag mannen de toegang weigeren tot je huis, maar ze niet weigeren bij een sollicitatie, alleen omdat ze een man zijn. Positieve discriminatie is als je een groep die altijd of vaak gedsicmrineerd wordt (b.v. Marokkanen) voor gaat trekken bij b.v. een sollicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Discriminatie is nooit positief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crimineren is: 1) Beschuldigen 2) Vals aanklagen
Discrimineren is: 1) Achterstellen 2) Onderscheid maken 3) Onderscheiden

Vreemd! Dus als je crimineert (positief) dan beschuldig je alsnog....
Met andere woorden: discriminatie is nooit positief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Discriminatie is niet alleen maar onderscheid maken:

dis·cri·mi·na·tie de; v het maken van ongeoorloofd onderscheid

Positief bestaat dus niet, want het is ongeoorloofd. En dat heet volgens mij gewoon complimenteren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Positieve discriminatie bestaat het houd in dat je opzettelijk bepaalde bevolkingsgroepen bevoordeelt wanneer er sprake is van gelijke geschiktheid.

Dit is voornamelijk bij bedrijven ze werven mensen waar er een minderheid van is om zo de personeelsdiversiteit te vermeerderen. Dit is goed zodat men andere visies kan bekijken van die bevolkingsgroep bij een probleem...