Waarom staan veel mensen soms zo snel klaar met een oordeel over iemand zelfs als ze geen idee hebben van het hoe of wat.

Heb laatst een erg vervelende situatie meegemaakt, (er is wat gestolen) en ook ik zelf ging er al bijna gelijk vanuit dat zeg maar even henk het gedaan had. Maar dat is niet te bewijzen enzo, maar ja, soms denk je het gelijk door je relatie met die persoon en achtergrond en kom je snel met je conclusies en nou vroeg ik me af hoe dat zou komen. Wil het niet doen maar gebeurt soms gewoon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

omdat je mens bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zit wat in. +1

Andere antwoorden (10)

als iemand steeds dezelfde fouten maakt of juist positieve dingen doet krijg je een indruk van die persoon.
negatief of positief ligt aan de persoon.
en indd wat naatje zegt omdat je een mens bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen denken vaak op de makkelijke manier. Dat betekent dat we verbanden leggen die voor de hand liggen. Dus een verdenking doe je op eenzelfde manier. Wie kan het gedaan hebben? Nou, diegene die het meest voor de hand ligt. Bij dit oordeel spelen ervaringen, vooroordelen en diverse andere factoren een rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens heeft nu eenmaal graag controle over zijn situatie en als er iets gebeurt wat het veilige gevoel van controle onderuit haalt dan wil men het gevoel van controle zo snel mogelijk herstellen, dus wijs je met het enige wat je hebt, een redenering gebaseerd op deels logische argumenten en deels gevoelens, een schuldige aan; dan heb je eindelijk weer het heft in handen. Het hoeft niet waar te zijn als je dat machteloze gevoel maar kwijt bent; inderdaad erg menselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad! +1
"Waarom staan veel mensen
soms zo snel klaar
met een oordeel over iemand
zelfs als ze geen idee hebben
van het hoe of wat?"

Je geeft zelf het antwoord al;
velen hebben idd geen idee
van het 'hoe' of 'wat';

kortom,
het is 'de onwetendheid'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het de aandacht van hun zelf afleidt. Het is makkelijker om over een ander te oordelen, zodat je jezelf met alle tekortkomingen niet onder ogen hoeft te zien.
Dat is het hele verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt snel geoordeeld, het is goed dat je je daar bewust van bent. Er zijn inderdaad mensen die dat snel doen. Wijzen met het vingertje dan is het maar snel opgelost dat hij of zij dat gedaan heeft. Zo werkt het niet altijd. Je kunt beter objectief blijven, dat kun je ook leren.
Dus veel oefenen,op het moment dat je je oordeel hebt hoef je dat niet uit te spreken dan corrigeer je je daar al in .Op het momnet dat je het wil uitspreken ,kun je zeggen dat je er geen oordeel over kunt hebben.Omdat het niet bewezen is. Oefening baart kunst .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen houden van meningen die ongenuanceerd en dus makkelijk zijn. Dat voelt lekker, dat verkoopt lekker, dat levert stemmen op, dat begrijpen mensen, etc. de regering deugt niet, de politiek bestaat uit zakkenvullers, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt allemaal geregeld door ons brein.
Ons brein is gewoon een vakkenvuller. Hebben we ooit een slechte ervaring met iemand met de naam Henk. Dan willlen we (bij wijze van spreken) nooit meer met welke Henk dan ooit te maken krijgen!
Belangrijk wordt dan misschien om het belang van het brein, met zijn snelle berekeningen en conclusies, niet altijd direct volgzaam te zijn. Laat het denken af en toe gewoon voor wat het is. Voel! Wat voel je? We hebben het bijna afgeleerd. Het brein lijkt slim, maar zoals je zelf ook zegt, het is gewoon een soort computertje...Een beetje dom!
Het gevoel bevat als je het mij vraagt werkelijke wijsheid.
Maar ik weet ook wel dat we in een snelle wereld leven, we moetne snel schakelen, en vallen daarom terug op het brein die ons ten alle tijden direct van antwoorden voorziet, waar of niet waar.
En wij geloven het gewoon!
Heftig eigenlijk he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al onze indrukken van buitenaf worden in onze hersenen opgeslagen, keurig gerangschikt naar belangrijkheid.
Ons karakter doet er nog een schepje boven op, zwakt het af of maakt het erger.
Totdat er weer iets gebeurd dat raakvlakken heeft een eerdere gebeurtenis, we gaan zoeken in ons archief (brein) en vinden het terug, dus hebben we direct onze conclusie getrokken en komen uit bij Henk!
Het is bijna het zelfde als iets opzoeken op google, daar staat ook de informatie die je zoekt, maar ook dan is deze informatie niet altijd de juiste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet arrogantie.