Als je jaloers bent. Gun je iemand het dan niet?

Als je zegt dat je jaloers bent omdat je buurman 1,000,000 wint. Gun je het hem dan niet.
Als je hem beneid gun je het hem wel toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Als je jaloers bent op iemand, of iemand benijdt dan gun je hem niet wat hij heeft
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je zult het hem wel gunnen, maar je had het toch liever zelf gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je gunt die ander het niet.
Maar mijn motto is altijd,als je een ander niks gunt dan krijg je zelf ook niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gezegd, +1.
Ik ben zo vaak jaloers op m'n beste vriendin.
Maar ik gun het haar zeker weten wel.
Ik denk dat dat in elke situatie anders is.
Het ligt er ook aan of je diegene niet mag of wel mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet zo te zijn dat je het die ander niet gunt, maar jij wilt het óók hebben. Dat soort jaloezie is heel ik-gericht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval is jaloers zijn niet hetzelfde als misgunnen.
Maar het punt is dat niemand dat kan weten, alleen jij zelf.

Je gunt iemand het wel, maar je had het graag zelf ook gehad.

Er zijn namelijk verschillende soorten jaloezie.
Hier is een site over afgunst en jaloezie, maar daar gaat het voornamelijk over jaloezie in de liefde.
http://www.jaloers.com/psychsoorten.htm

Wikipedia zegt:
Jaloezie, gerelateerd aan afgunst maar niet synoniem daaraan, is een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen,
of wenst dat de ander datgene niet had. Dit kan zowel om materie, eigenschappen als om relaties gaan.

Je kan er dus meer kanten mee op.
Jaloezie hoeft niet altijd afgunst te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja je kan zelf kiezen of je het hem gunt of niet dat is per zaak verschillend

Maar over het algemeen heeft dat eigenlijk niet zo met elkaar te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nou het verschil tussen jaloezie en afgunst:

Jaloezie: dat wil ik ook!

Afgunst: dat wil ik in plaats van dat de ander het heeft. En als ik het niet kan hebben, dan die ander ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, en het is is helemaal niet erg soms jaloers te zijn. Het geluk van een ander is soms confronterend voor jou omdat jij het ook graag zou willen, zonder dat je het die ander misgunt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk dat verschillende mensen een verschillende definitie van het woord jaloers gebruiken. De een bedoelt 'het zelf ook heel graag willen, maar het de ander wel gewoon gunnen', de ander bedoelt 'het zelf graag willen en het de ander daardoor niet gunnen'.
Wat de officiële betekenis is, weet ik niet. Vandale.nl geeft niet veel duidelijkheid.