Hoe duur is xenotransplantatie voor de maatschappij?

xenotransplantatie kan het donorprobleem omlaag brengen, maar hoe duur is deze techniek nu eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vraagt specifiek naar de prijs. Zo'n transplantatie hoeft in principe helemaal niet duurder te zijn, dan een "gewone" transplantatie, als we alleen naar de directe kosten kijken.
Misschien een beetje vergezocht, maar indirect zou het wel veel duurder kunnen zijn, omdat het ontzaglijk moeilijk is mensen in leven te houden, na zo'n transplantatie. Dàt zou duur kunnen zijn.

Voor je wilt weten wat iets kost, lijkt het mij beter eerst andere vragen te stellen. "Is het wel mogelijk?". Het kan zijn dat de vraag, hoe duur het is, dan helemaal niet aan de orde.

Het antwoord op die vraag is:
1. Het is wettelijk niet toegestaan.
2. Het kan ook nog niet, met uitzondering van "dood" materiaal, zoals hartkleppen.

citaat van de link hieronder:
"Xenotransplantatie naar mensen is nog niet mogelijk. Dit komt doordat het immuunsysteem in principe vreemde cellen, weefsels en organen als ziekteverwekker ziet. Het grootste obstakel is dan ook om afstoting te voorkomen. De techniek houdt dus in dat dieren aangepast moeten worden zodat ons immuunsysteem ze niet als 'vreemd' herkend. Of het immuunsysteem van de mens moet om de tuin geleid worden. In de praktijk zoekt men naar een combinatie van beiden."

Lees veel meer in de link.