Is het egoïstisch om te zeggen dat jij een +je hebt gegeven?

al lijkt het in sommige gevallen erg begrijpelijk, blijft het egoïstisch?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik doe het trouwens zelf ook, maar ik doe het dan eigenlijk alleen omdat ik me er zelf beter door voel..

Toegevoegd na 13 minuten:
Bij minnetjes is het zeldzaam dat iemand zijn min erkent

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Glimworm bedoelt dat je een reactie geeft op het antwoord en daarin iets zegt als "+1" terwijl je ook al op het duimpje hebt geklikt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja precies @gertdejong, je hebt toch al duidelijk gemaakt dat je het antwoord waardeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Glimworm, minnetjes zouden vaker uitgelegd moeten worden, meestal doe ik dat wel maar soms denk ik ook: dit vind ik gewoon vervelend om uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik min zelden, maar geef dan wel motivatie
en zeg erbij dat ik het niet met het antwoord eens ben, of het geen relavant antwoord vind, maar dat ik niks tegen de persoon die het antwoord heeft gegeven heb.
plusje geef ik vaak zonder motivatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moppie1982: ik vind dat je dat goed zegt: als je een antwoord echt waardeert laat je het ook echt weten, dat is inderdaad een goede reden om het te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@moppie1982, ik kan me vinden in jouw argumentatie. Je besteed nog een stukje extra aandacht aan iemand door je plusje te beargumenteren. Al vind ik het dan wel nog steeds egoïstisch om alleen te zeggen +je van mij, mee eens?

Antwoorden (19)

Nee hoor, als het egoistisch zou zijn, zouden ze je ook de mogelijkheid niet geven. Misschien is het wel een vorm van publiciteit voor jezelf....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik vind het niet egoïstisch. Meestal zeg ik waarom ik het een goed antwoord vind (bijvoorbeeld: "mee eens" of "dat had ik ook gedacht". Daarachter zet ik dan "+" of "+1" zodat diegene weet dat ik zijn antwoord waardeer en natuurlijk geef ik hem daadwerkelijk een plusje.

Natuurlijk kan het egoïstisch bedoelt zijn maar mijns inziens is dat bij niemand echt zo hier, het is toch een vooral gezellig vragenplatform en geen 'imagoverbeteringssite' (bestaat dat woord?)...

Mijn antwoord dus: nee, ik vind het niet egoïstisch om in een reactie te vermelden dat je een plusje geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, ja het is geen wedstrijd hier tenminste niet voor mij.
Waarom zou dat egoistisch zijn dan?Je doet iemand anders er een plezier mee.Maar ik snap wel wat je bedoelt.Het kan misbruikt worden om vriendjes te werven als je +je geeft en je +je toelicht.Maar je kunt het ook gewoon zien als een extra waardering.Ik vind het leuk om te zien van wie en waarom ik een +je krijg en ik zou ook graag weten waarom een-nnetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad! Minnetjes zouden vaker uitgelegd moeten worden, meestal doe ik dat wel maar soms denk ik ook: dit vind ik gewoon vervelend om uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!
dat kan, is maar net waarom je het doet. als je het doet om zelf een plusje terug te krijgen vind ik het egoistisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is een motivering. vaak omdat iemand de woorden uit je mond haalt, of nog beter: het zegt zoals jij het denkt maar nog in woorden hebt kunnen vatten. ook kan een antwoord een nieuw inzicht geven waarmee je blij bent. dat kun je dus in de motivatie melden. als je een plus motiveert is dat vaak in die zin op jezelf gericht omdat je blij bent met het antwoord. maar dat maakt het nog niet egoistisch. je bent namelijk in eerste instantie gericht op de antwoordgever (dus de ander) bij een motivatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef veel vaker een plus dan dat ik dat meldt.
Als ik er bij zeg waarom ik een plus geef is dat vooral bedoeld om de vragensteller extra aandacht aan dat antwoord te laten geven omdat ik dat dan beter vind dan de andere (soms ook wel goede) antwoorden of om aan te geven als ik via een reactie iets aanvul aan het antwoord dat ik het antwoord ondanks die aanvulling toch erg waardeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. Ik geef ook vaak plussen op antwoorden, zonder dat ik die plussen motiveer. Indien het een antwoord op een vraag van mezelf betreft, zet ik het er vaak bij, maar toch ook niet altijd.
Ik vind het leuk als ik iemand een blijk van waardering kan geven. En daar kom ik graag voor uit.
Bij een minnetje (geef ik hoogst zelden) ook! Met toelichting waarom ik denk dat het antwoord niet klopt.

Heeft niks met egocentrisme te maken, wel met zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik motiveer altijd mijn minnetjes of plusjes. Ik vind overantwoord om jezelf niet toe te lichten. De meeste zijn hier (redelijk) volwassen, dus gedraag je er dan ook naar.

Vaak compenseer ik minnetjes met een plusje PUUR om diegene te narren die zich niet verantwoorden ;)

Goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind het zelf niet egoistisch,ben altijd wel benieuwd van wie ik n plus heb en vaak staat er nog een reactie bij wat wel prettig is. Voor n min durft bijna niemand uit te komen,vind dat dan wel weer egoistisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik ben altijd blij met jouw pluspunten...:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,geloof ik graag :)) maar je verdient ze dan ook hoor!x
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,geloof ik graag :)) maar je verdient ze dan ook hoor!x
Ik geen altijd een motiveren als ik plus of min.
Voor plussen is het ook nog wel voor iemand een aanmoediging dat hij het goed heeft gedaan het is daarbij leuk om de persoon te zien bij de plus (ok, anoniem dan wel).

Ik zou eigenlijk niet weten waarom het voor mij goed moet zijn. Waardoor moet ik me beter voelen? Het is juist de ander (die de plus krijgt) die zich beter voelt.
Ik geef alleen aan dat zijn antwoord heel goed is en misschien dat ik zelf dan niet meer antwoord.

Bij minnen is het anders. Daarmee ga je met je billen bloot doordat je aangeeft dat je het er absoluut niet mee eens bent. Ik zeg met de billen bloot, omdat de ander uit zijn plaat zou kunnen gaan.

Gek genoeg heb ik bij een plus eigen geen argumentatie nodig, terwijl als ik een min krijg, graag de reden zou willen weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Wat de minnetjes betreft, denk ik dat er vaak gewoon grapjassen zitten die ook niet de antwoorden lezen, maar gewoon het rijtje afgaan om te minnen.
De +sjes is een waardering voor iemands antwoord, soort schouderklopje. Ik geef ook veel + zonder mijzelf erbij te zetten juist omdat ik bang ben dat het als "slijmen"wordt opgevat ( nou ben ik zeker helemaal ego bezig, haha).
En laten we wel zijn, we vinden het vast allemaal leuk om te zien, wie ons waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik waardeer,
je zeer! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de bloemen, allebei ;)
Het is net zo (of net zo min) egoïstisch als ieder ander compliment dat je in het openbaar geeft. Dat is immers alles wat een plus is: een compliment. Als je het niet egoïstisch vindt om in de afdelingsvergadering te zeggen dat je collega iets goed heeft gedaan, is het ook niet egoïstisch om te zeggen dat je een plus geeft.

Overigens heb ik de indruk dat de meeste mensen wél een reactie plaatsen als ze een min geven. Er is alleen een klein groepje anonieme minnaars verantwoordelijk voor een opvallend groot deel van de minnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die anonieme minkukels denk ik ook, ja.
Een plus of min uitdelen geeft alleen voldoening voor uzelf.
Het heeft verder geen toegevoegde waarde.

Iemand die daar nota van neemt kan er verder niets mee dan het nuttig vinden of niet.

Het predikaat ,,Beste Antwoord,, is maar een momentopname van het op dat moment logische en volledig mogelijke antwoord op een vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo zeer egoistisch als wel egocentrisch. Tenminste: Als je er het commentaar erbij zet met hjet idee: Kijk eens naar mij, ik heb je net een plusje gegeven. Dan is het bijna vragen naar een beloning. Maar goed. Je kan het ook gewoon doen om wat extra uitleg te geven, of sympathy te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is prettig als mensen hun plussen of minnen motiveren.

Er zit ook nog verschil in het bekend maken van je plus op een meningsvraag of een feitjesvraag. Bij een meningsvraag kun je plussen omdat de antwoorder dezelfde mening heeft als jij en je het met hem eens bent, of omdat hij een andere mening heeft maar die wel goed beargumenteerd heeft, bij een feitjesvraag kun je plussen omdat je wéét dat dit het goede antwoord is of omdat het knap opzoekwerk is en je zelf weer wat geleerd hebt.

Ik probeer er meestal wel bij te zetten waarom ik plus of min en dat vind ik niet egoistisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik een extra plus als antwoord neerzet, wil dat voor mij zeggen dat ik die reactie/dat antwoord eigenlijk wel twee plussen had willen geven! Er zit toch een soort gelaagdheid in mijn interesses, denk ik ;-)

Soms is het ook een extra steunbetuiging aan de antwoorder, zeker na vervelende reacties van anderen.

Dat van die plussen heb ik inmiddels door, die zorgen ervoor dat je er een punt bij krijgt bij je totaal. Maar hoe zit het met een min? Kan iemand ervoor zorgen dat ik punten in moet leveren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor mij zijn de plusjes een manier om te laten blijken dat je je aansluit bij een mening of antwoord dat al gegeven is. Bespaard vaak ook een hoop dubbele reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het juist leuk om een motivatie te geven bij de plus. Ook leuk als ik die motivatie van iemand anders te horen krijg. Dus helemaal niets mis mee. bij een min probeer ik het ook altijd even uit te leggen, beide gevallen gewoon prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is juist niet egoistisch om te melden WAAROM je een antwoord goed vind.

Ik motiveer een min alleen als ik de indruk heb als dat zin heeft, daarbij min ik echt zelden, in plaats daarvan uit ik opbouwend bedoelde kritiek via een reactie maar MIN dan niet en dat meld ik ook.
Een directe waarschuwing van een politieagent heeft ook een corrigerender effect dan een na-trap via het CJIB weken na het gebeuren om soms iets wat in de meettechniek onder meetfout zou vallen.