Mag een werkgever thuis komen controleren of je daadwerkelijk thuis zit tijdens ziekte?

Mag een werkgever komen controleren of je ziek bent of hier iemand voor naar je adres sturen? En wat als je bijvoorbeeld even een ommetje maakt of een boodschap bent halen? Mag hij vragen naar bewijs van een positieve testuitslag wanneer het corona betreft?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Ommetje maken of boodschappen doen als je corona hebt moet je niet doen.
SentWierda
3 jaar geleden
Vraag aan mrBart. Gaat het om diverse ziektes of gaat het om uitsluitend corona?
Als het om diverse ziektes gaat, dan kun je als reden aanvoeren: een bezoek aan de huisarts.
Als het uitsluitend om corona gaat, dan heb je buitenshuis niets te zoeken.

Antwoorden (1)

Gaat dit om Nederland of België? In Nederland mag een bedrijfsarts bij je langskomen, ook onaangekondigd. Je bent ook in principe verplicht om thuis te zijn bij ziekte. Maar als je al bijna beter bent, of als je bijv. overspannen bent, dan is het JUIST goed om er soms even uit te gaan, voor een korte wandeling bijv. Aan je werkgever ben je niet verplicht te melden wat je hebt. Dus ook niet als je corona hebt (maar kan misschien wel handig zijn dat je werkgever het andere personeel op de hoogte kan stellen / laten testen.)
Maar los van je werk: Als je corona hebt blijf je NATUURLIJK thuis. Je mag dan OOK niet gaan wandelen of boodschappen doen, want dan kun je anderen besmetten!!!!
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@HannekeJanssen de vraag gaat niet over een bedrijfsarts maar over de Mag een werkgever komen controleren
Antoni
3 jaar geleden
@ronron1212, de vraagsteller geeft aan in zijn toelichting: Mag een werkgever komen controleren of je ziek bent of hier iemand voor naar je adres sturen? Die iemand kan dus óók de bedrijfsarts zijn!
LeonardN
3 jaar geleden
@Antoni Dat betekent dat er OOK over een bedrijfsarts antwoord gegeven kan worden, maar niet ENKEL.
Op GV gaat alles om de hoofdvraag, en is de toelichting geen grond om de hoofdvraag te negeren.
De reactie van ronron1212 is dus relevant. In mijn optiek geeft HJ geen antwoord op de vraag zoals gesteld;
"Mag een werkgever thuis komen controleren of je daadwerkelijk thuis zit tijdens ziekte?"
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Klopt, ik reageerde vooral op de uitleg - EN op de uitleg dat iemand met corona een boodschap zou gaan doen, of een ommetje maken. Daar verbaasde ik me zeer over, na een jaar pandemie! Het eerste antwoord klopte m.i. niet voor de nl. situatie. In nl. mag een werkgever een bedrijfsarts sturen als hij het niet vertrouwt. En de werkgever mag natuurlijk op bezoek komen (maar je bent niet verplicht hem binnen te laten, de werkgever kan / mag niet controleren!) en een bloemetje brengen...
MrBart
3 jaar geleden
Hier nog geen (gezondheids)klachten. Maar wegens het veelvuldig overwerken (natuurlijk bij meer op dit moment) door vaak dezelfde collega's die elke keer weer op het laatste moment 'ziek' zijn, wilde ik uit zelfbehoud een aantal keren verlof. Aangezien dat niet makkelijk gaat, rest de enige optie: kort ziekmelden. De 'ziekte-uren' worden toch vaak (onterecht) van je eigen opgebouwde verlof afgeschreven/verrekend, maar dat maakt mij gezien de situatie niet uit...