Mag een demostratie besloten zijn of moet deze ten alle tijden openbaar blijven om bijgewoond te kunnen worden?

Ik liep voor mijn deur om naar de supermarkt te gaan. Ik mocht vervolgens van een agent niet verderlopen in de richting waar ik naar toe ging, omdat er verderop een demostratie was, waarop ik antwoordde dat ik mee zou doen met de demostratie. Ik kreeg als reactie "dat gaan we niet doen, je hebt je kleur niet mee" afgezien van deze denigrerende en naar mening een onmenselijke, profane
rede, vroeg ik me dus af of een demostratie openbaar moet zijn of hoef dit niet wettelijk?

Bedankt voor uw antwoorden.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erg tactisch was het antwoord niet. Maar goed, je weet niet wat voor demonstratie het was; als het neo-nazi's waren of anti-islam gasten dan zou het maar zo kunnen dat jij met jouw huidskleur daar beter niet tussen had kunnen gaan staan. Maar dat had die agent wel wat normaler kunnen uitleggen. Overigens had je dat misschien wel gehad als jij gewoon eerlijk had verteld dat je boodschappen wilde gaan doen...

Het beste antwoord

De taak van de politie bij een demonstratie is het handhaven van de openbare orde. Als jij deel had willen nemen aan die demonstratie had je op voorhand al bij die groep moeten gaan staan. Demonstraties moeten in veel gemeenten worden aangekondigd, zodat o.a. de politie voorzorgsmaatregelen kan nemen. Ze zijn dus op voorhand bekend. De opmerking van de agent sloeg nergens op maar jouw smoesje ook niet :-)

Vergelijk het met het begeleiden van supportersgroepen van rivaliserende clubs. Dan zal de politie die groepen uit elkaar proberen te houden en het niet goedvinden dat willekeurige passanten zich mengen onder die groepen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus:
Ja, een demonstratie is openbaar en
Ja, de politie kan in samenhang daarmee maatregelen nemen om de openbare orde te handhaven.
Computoon