Kan je je ID kaart eerder vernieuwen als je niet meer lijkt op je pasfoto?

Kan je je identiteitskaart, paspoort en rijbewijs eerder laten vernieuwen als je in korte tijd erg van uiterlijk bent verandert? Bijvoorbeeld omdat je ineens veel tatoeages in het gezicht hebt en daarom niet meer voldoende lijkt op de pasfoto van het document om bijvoorbeeld problemen op het vliegveld te voorkomen?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
19.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat kan, maar is niet echt noodzakelijk.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Volgens mij mag je elke dag je ID paspoort of rijbewijs vernieuwen. Zolang je de oude ID en/of paspoort maar mee neemt.
Ritsuka
8 jaar geleden
kan wel, als je maar betaald

Het beste antwoord

Ja, dat kan en is zelfs verplicht als de houder van het legitimatiemiddel redelijkerwijs kan weten dat de gevoerde pasfoto op het legitimatiemiddel niet (meer) met de realiteit overeenkomt.
Deze bepaling geldt overigens wel zeer ruim. Een normale veroudering van de persoon in de tijd of een andere haarkleur is geen reden tot vernieuwing van het identiteitsmiddel.

Maar iedere andere significante wijziging in het portret van legitimatiemiddel, zoals plastische chirurgie die een wezenlijke gezichtsverandering tot gevolg heeft of een blijvende verminking van het gelaat, moet aangegeven worden met een tussentijdse vernieuwing van het identiteitsmiddel met een gelijkende pasfoto.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als je geheel zonder schuld brandwonden in je gezicht krijgt moet je ook nog eens tegen betaling je rijbewijs, paspoort en idbewijs vernieuwen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk wel. Maar als het jouw schuld niet is dan zou ik het zeker verhalen bij de verzekering van diegene (persoon, bedrijf) die wel "schuld" heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle, zo gevoelloos wordt de wet ook weer niet toegepast.
En er zijn verzekeringen waar deze kosten op verhaald kunnen worden.

Andere antwoorden (1)

Ja, je kunt op elk moment zonder reden een nieuw document aanvragen.
tinus1969