Als je softdrugs voor eigen gebruik niet gedoogt loop je het risico dat ze meteen aan de harddrugs gaan. En dan ben je verder van huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Haakie;

Het gedogen is begonnen toen duidelijk werd dat het gebruik van softdrugs sterk toenam, de negatieve effecten erg leken mee te vallen en niet tot grootschalige verslavingsproblemen leidden en het gebruik en de handel in eerste instantie weinig overlast door criminaliteit opleverden. Toen de handel in softdrugs erg winstgevend bleek kwam deze echter al snel in de criminele sfeer terecht en door nieuwe sterkere wietsoorten werden de verslavingsverschijnselen en -gevolgen ook ernstiger waardoor het idee van gedogen in een ander daglicht is komen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een misrekening bij het ontwerp van ons gedoogbeleid in de jaren zeventig dat softdrugs op den duur wel geaccepteerd zouden raken in het buitenland. Gedogen leidde echter niet tot internationale normalisering. Softdrugs is een Nederlands begrip. Nederland bracht een scheiding der markten aan omdat softdrugs minder schadelijk waren dan harddrugs en dus anders behandeld konden worden. Door niet alle drugs over één kam te scheren, werd de gebruiker van cannabis beter beschermd. De mening dat we niet te overdreven op cannabis moesten reageren, is in de loop der tijd niet bijgesteld, maar tellingen van het Landelijk Alcohol en Drugs Informatie Systeem (LADIS) melden een behoorlijke toename van cannabisgebruikers met problemen. Dus we moeten de schadelijkheid ook weer niet te veel relativeren.’

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gedoogbeleid is ontstaan omdat de toenmalige regering inzag dat het scheiden van soft- en hard-drugs een betere controle op de softdrugsstroom en, doordat de handel in softdrugs niet in handen van (criminele) hard-drugs-dealers kwam, de stap van b.v. cannabis naar coke groot bleef.

Dat leidde tot de opkomst van coffeeshops en later ook loketten waar wiet en stuff legaal verkocht konden worden.

Onder druk van het buitenland, waar het gedoogbeleid in weerwil van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek, nooit is aangeslagen, is er de laatste jaren een kentering in het denken van onze overheid, versterkt door de 'nostalgische vooruitgang' die onder JPB populair is geweest.

Opvallend is dat in de VS, waar het gebruik en bezit van cannabis ten strengste verboden is, het aantal gebruikers per hoofd van de bevolking significant groter is dan in Nederland.

Maar het is vaker gebleken dat verbieden van genotsmiddelen niet altijd (lees zelden) tot het gewenste resultaat leidt.