Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sinds wanneer is roken ongezond?

Er is een periode geweest dat roken als gezond en gezellig gezien werd. Sinds wanneer en waardoor is er een kentering gekomen in deze maatschappelijke consensus?

Toegevoegd na 3 uur:
Sorry, ik had er bij moeten vermelden dat ik weet dat het altijd ongezond is geweest, het gaat mij er om sinds wanneer werden wij, "het volk" geinformeerd over de gezondheidsrisico's. En hoelang duurde het toen nog voordat dat algemeen werd geaccepteerd?

Dan kan ik een idee krijgen hoelang het gaat duren voordat "wij" te horen gaan krijgen over de gezondheidsrisico's van de straling van mobieltjes, dect telefoons, etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Toen ik in 1970 mijn eerste kind kreeg, mocht je niet meer dan twaalf sigaretten per dag roken, wat ik dan ook dapper deed. Het stond gewoon in een boek over zwangerschap en de huisarts was het daar toen mee eens.

Pas bij het vierde kind kreeg ik het advies om helemaal niet te roken. Dat was in 1982. Zo kort geleden nog.

Voortschrijdende inzichten, daar draait het om. Meer kennis en onderzoek.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh? mijn moeder had in 1980 het advies om er max. 5 te roken...dus er zat al een soort van afbouw in dan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, meer kennis en onderzoek was er eerst nodig.
+1

Andere antwoorden (4)

Altijd al, maar het werd niet (h)erkend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 1950 werd steeds meer bekend over de schadelijke werking van roken. Toch bleef het roken tot 1975 enorm oprukken vooral omdat de vrouwen na de 2de Wereld oorlog massaal aan de sigaret gingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf het moment dat men actief of passief (tabaks ) rook in ademt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Precies
Ik denk dat dit eigenlijk je vraag is.

Dan kan ik een idee krijgen hoelang het gaat duren voordat "wij" te horen gaan krijgen over de gezondheidsrisico’s van de straling van mobieltjes, dect telefoons, etc.

antw.
Pas als er meer dan genoeg aan verdiend is.
En of er tegen die tijd weer iets nieuws is waar ze zieltjes mee kunnen ruimen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding