Hoe kan je met 100 procent zekerheid zeggen dat jij en ik dezelfde kleur zien als we hebben geleerd dat die kleur bijv. rood heet?

Misschien zie ik wel een hele andere kleur (bijv. groen) dan de kleur die een ander daarin ziet (blauw) en hebben we allebei geleerd dat die kleur rood heet. Dus zij we het ermee eens dat het 'rood' is. Hoe weten we nou zeker dat we allemaal dezelfde kleur zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik vind het een prima vraag! maar het antwoord is al een keer eerder gegeven:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen we onmogelijk weten; het enige wat we kunnen vaststellen is dat we licht van een bepaalde frequentie geel noemen en dat van een andere frequentie blauw en dat noem jij zo en dat noem ik zo. Maar er gaat geen geel van ons oog naar onze hersenen maar een stroompje waar wij dan een interpretatie aan geven en een naam; het beeld dat onze hersenen vormen blijft onbekend.