Kan een goed burger zonder lidmaatschap van een politieke partij ook lid worden van de 1e Kamer?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Alleen als er een politieke partij is die jou daar wil neerzetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar je hoeft niet echt lid te worden.

Antwoorden (1)

Nee, om lid te worden van de Eerste Kamer moet je een politieke partij vertegenwoordigen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Onafhankelijke_Senaatsfractie kan je wel een lijst indienen voor de verkiezingen zonder aanduiding van een politieke groepering: "Ontstaan [van de Onafhankelijke Senaatsfractie] Voor de Provinciale Statenverkiezingen 1995 hadden verscheidene provinciale partijen en De Groenen gezamenlijk een lijst (zonder aanduiding van een politieke groepering) ingediend voor de Eerste Kamerverkiezingen van 1995. Deze lijst behaalde één zetel, die bezet werd door Marten Bierman, die lid was van De Groenen. De provinciale partijen hebben op 22 maart 1999 de partij Onafhankelijke Senaatsfractie opgericht. Dankzij een wetswijziging bestaat er nu een apart register van aanduidingen voor de verkiezing van de Eerste Kamer. De OSF liet haar statutaire naam hierin registreren en neemt sindsdien onder die naam deel aan de Eerste Kamerverkiezingen. Bij de Eerste Kamerverkiezingen van 1999 behaalde de OSF één zetel, die wederom bezet werd door Bierman."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni, dank voor de aanvulling, maardan zit je dus alsnog namens een partij in de Kamer, ook al is het dan een partij zonder naam of namens een provinciale partij.
Antoni
6 jaar geleden
Ik ben er naar aanleiding van die tekst op Wikipedia in ieder geval niet (meer) zeker van of zo'n partijlidmaatschap nu werkelijk een voorwaarde is.
tinus1969
6 jaar geleden
Strikt genomen is het niet nodig om lid te zijn van een partij; sterker nog; de PVV-leden kunnen gene lid zijn van de PVV.
In de praktijk moet je toch een organisatie achter je hebben.