Kan je principieel weigeren te werken en dan bijstand ontvangen?

Met het idee dat je niet zelf gekozen hebt om in een samenleving zoals deze op te groeien en te moeten werken, en je leven op de savannes er heel anders zou hebben uitgezien bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.4K
Amadea
5 jaar geleden
Quatsch! Iedereen kan werk vinden dat bij zijn of haar talenten past. Blijf dan maar bij pappie en mammie wonen om op hún kosten te teren....
LeonardN
5 jaar geleden
Als ik principieel geen werk zou verrichten om die reden, zou ik ook principieel geen bijstand willen ontvangen om dezelfde reden, gewoon naar een van de savannes vertrekken en daar eens kijken hoe het bevalt. Je kan je vraag beter stellen zonder de redenering erachter (die je nu gegeven hebt is namelijk niet zo best).
Erna55
5 jaar geleden
@Matthijs0 :
Je zegt dat deze samenleving je niet bevalt. Toch wil je wel gebruik maken van het vangnet van deze samenleving.
Ook in de savanne zou je heel hard moeten werken om je kostje bij elkaar te schrapen. Zonder wifi, telefoon of computer.
LeonardN
5 jaar geleden
@Erna55
Volgens mij is de vraag theoretisch/hypothetisch van aard.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Waar haal jij het idee vandaan dat je "op de savannes" niet zou hoeven werken ??? Denk aan: Voedsel verzamelen, werktuigen maken, jagen... rennen voor je leven omdat een leeuw wel een lekker hapje in je ziet...
Castle
5 jaar geleden
Op de Savanne krijg je ook geen bijstand. Dus u wilt ook geen gezondheidszorg zoals we hier hebben want die is daar ook anders. Daarnaast kan je verhuizen naar het buitenland en hoef je niet in deze maatschappij te blijven.
tinus1969
5 jaar geleden
Zoals de Engelse zo mooi zeggen:L You can't have your cake and eat it. Als je de huidige samenleving afwijst, wijs dan ook de bijstandsuitkering af.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inderdaad LeonardN - hypothetisch. Die andere suggestieve/afkeurende reacties met waardeoordeel heb ik niks aan. Gaat er om dat ik wel mensen heb gesproken die geen volwaardig werk hebben/accepteren maar toch onbeperkt hun (gekorte) uitkering behouden en dat dit blijkbaar toch kan ondanks de gegeven antwoorden.
LeonardN
5 jaar geleden
Kijk, als je het "goed" speelt zal je vast met een hoop weg kunnen komen.

Antwoorden (3)

Nee dat kan niet je moet werken als je gezond bent het is niet zo dat de maatschappij maar moet betalen omdat jij werk wilt kunnen weigeren.
ronron1212
5 jaar geleden
Nee, als je verwijtbaar werkloos zou worden door werkweigering heb je niet altijd meer recht op bijstand of zal de bijstand iig gekort worden. Gebeurt dat vaker of werk je ook niet mee om aan een nieuwe baan te komen dan ontvang je geen bijstand meer.

https://www.sociaalverhaal.com/verwijtbaar-werkloos/

VERWIJTBAAR WERKLOOS
Indien verwijtbaar werkloos, geen recht op WW-uitkering. Er is aantal voorwaarden om een WW-uitkering van het UWV te krijgen. Eén van die voorwaarden is dat u niet verwijtbaar werkloos mag zijn. Het mag niet uw eigen schuld zijn dat u werkloos bent. Bent u verwijtbaar werkloos, dan heeft u geen recht op een uitkering van het UWV of op bijstand van de gemeente

https://ontslag-krijgen.nl/ontslag-krijgen/ontslagen-wat-nu/verwijtbaar-werkloos

Geen recht op WW
Als het UWV oordeelt dat je verwijtbaar werkloos bent, kan je flink in de problemen komen. Vooral als je nog geen nieuwe baan hebt of als het gezin afhankelijk is van jouw inkomen. Je hebt namelijk geen recht op een WW-uitkering als je verwijtbaar werkloos bent. Je moet het dan zien te redden met een bijstandsuitkering, en zelfs daar kan je op gekort worden!
----
Sowieso moet je dus aan deze voorwaarden voldoen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand

Voorwaarden bijstand
U heeft recht op bijstand als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen met uw echtgenoot of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee.
U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.
U heeft basiskennis van de Nederlandse taal. Of doet moeite om de Nederlandse taal beter te leren beheersen.
Toegevoegd op 14 september 2018 15:05: bron
5 jaar geleden
Nee.

Om een bijstandsuitkering te kunnen krijgen, ben je verplicht om mee te doen aan activiteiten die de gemeente aanbiedt om werk te vinden. Als de gemeente je bijv. vraagt om te solliciteren en bewijzen daarvan te laten zien, is dat geen vrijblijvend verzoek. Ga er gerust vanuit dat een gemeente je zo snel mogelijk uit de bijstand zal proberen te verwijderen als je erin terecht komt.

Het "gratis verstrekken" van bijstand aan niet-werkwilligen heeft ook geen draagvlak in onze samenleving want dan moeten de belastingen omhoog. Want daar wordt de bijstand van betaald.

In de landen waar ze savannes hebben, is vermoedelijk ook niet voorzien in bijstandsuitkeringen. Dus alsnog werken, in die savanne.
Computoon