Moet een gemeente alle subsidies verlenen welke opgenomen zijn in de begroting?

Ik heb een subsidie aanvraag ingediend voor een project. De aanvraag is opgenomen in de begroting voor 2013. Deze begroting is unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad. Toch wil de betreffende afdeling het bedrag niet in z'n geheel uitkeren. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat er in de begroting een bedrag is opgenomen heeft alleen maar als functie dat het bedrag door de gemeente voorzien c.q. gereserveerd is. Daar kun je geen enkel recht aan ontlenen. Of een subsidie wordt toegekend en uitbetaald moet separaat worden besloten door B&W, op grond van de criteria die daar voor gelden.
Andersom is het ook zo dat een subsidie waar je op grond van een verordening of beschikking recht op hebt niet mag worden geweigerd op de enkele grond dat die uitgave niet is voorzien in de begroting. Die werkt dus uitsluitend intern.
teusvh
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het bedrag wordt nooit in een keer uitgekeerd meestal wordt het in drie delen gedaan het laatste deel pas als er een afrekening met accountantsverklaring is afgegeven en dee is goedgekeurd.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de betreffende afdeling geeft in dit geval voor dit hele jaar minder subsidie dan is aangevraagd en is goedgekeurd. Mag dat? Aanvraag was 60.000 euro, dit is dus door de raad goedgekeurd, we krijgen nu voor 2013 20.000 euro. Mag dit afdeling dit op eigen houtje doen?
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat kan omdat ook dat kan veranderen en de raad dat ook misschien wel heeft opgedragen.
De verleende subsidie is voor de gehele looptijd van het project, de gemeente heeft dan als veiligheid dat ze de subsidie per tijdseenheid over de duur van het project mag uitsmeren.

Dit houdt in dat, als het project 3 jaar duurt, de gemeente elk jaar een bedrag van 20.000Euro beschikbaar stelt.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb een fout gemaakt, mijn excuus.

Ik heb je toelichting nogmaals door gelezen en kan slechts vaststelen dat het bedrag in de begroting is opgenomen en jullie nog geen beschikking daarover ontvangen hebben.

Zolang er officieel geen beschikking is over de subsidie hoeft de gemeente nog helemaal niets ter beschikking te stellen, in de beschikking is opgenomen hoe en wanneer het geld beschikbaar wordt gesteld, ook dit wordt bepaald door de gemeenteraad (vaak een zogenaamd hamerstuk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag. Toch is de wijze van besluitvorming mij nog niet helemaal duidelijk. Het totale bedrag van 60.000 euro wat per jaar nodig is voor het project stond op de begroting die unaniem is goedgekeurd. Wie beslist dan uiteindelijk of de subsidie ook daadwerkelijk wordt verstrekt? B en W kijkt toch niet zelf per subsidie of het wel of niet verstrekt wordt? Wordt dit gedaan door de afdeling, in dit geval jeugdzaken? Mogen die dan uiteindelijk zelf beslissen waaraan zij het geld uitgeven? Wie is er eindverantwoordelijk voor het verstrekken van de subsidie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een fout gemaakt, mijn excuus. Ik heb je toelichting nogmaals door gelezen en kan slechts vaststelen dat het bedrag in de begroting is opgenomen en jullie nog geen beschikking daarover ontvangen hebben. Zolang er officieel geen beschikking is over de subsidie hoeft de gemeente nog helemaal niets ter beschikking te stellen, in de beschikking is opgenomen hoe en wanneer het geld beschikbaar wordt gesteld, ook dit wordt bepaald door de gemeenteraad (vaak een zogenaamd hamerstuk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het totale bedrag(60.000) was opgenomen in de begroting van 2013. We hebben een beschikking gekregen voor 20.000 euro (nog een mooi bedrag natuurlijk, maar te weinig om het project uit te kunnen voeren). Wie beslist wat er met de rest van het geld gebeurt? Mag dat zomaar voor een ander project worden gebruikt? Ik hoop dat ik zo mijn vraag nog wat heb kunnen verduidelijken. Het bedrag staat op de begroting, de begroting is unaniem goedgekeurd. Dan moet het geld toch toegekend worden aan de projecten welke op de begroting zijn opgenomen?