Communisme: een klassenloze maatschappij waarin alles wat geproduceerd wordt van de staat is.
socialisme: maatschappij gebaseerd op gelijkheid, solidariteit en sociale rechtvaardigheid.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geldt wat bij socialisme staat niet ook voor communisme? Met name "gelijkheid"?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Communisme - een dictator alle macht over goederen en mensen
Socialisme - de regering alle macht over goederen en mensen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
-communisme: geen persoonlijk eigendom: nee eigen knuffel, nee eigen huis, ja bruikleen
-socialisme: persoonlijk eigendom, maar niet voor productie: ja eigen huis, nee eigen bedrijf
-sociaaldemocratie: kapitalisme met een vangnet: ja eigen huis, ja eigen bedrijf, ja uitkering (nederland) Vooral in West-Europa is de term "socialisme" in de twintigste eeuw synoniem geworden met "sociaaldemocratie", al is socialisme een breder begrip dat ook linksere stromingen binnen en buiten het parlementair stelsel bronnen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaaldemocratie
https://www.thoughtco.com/difference-between-communism-and-socialism-195448
https://mediabiasfactcheck.com/thoughtco/
Communisme: Veranderingen n.a.v. een revolutie
Socialisme: Veranderingen zonder een revolutie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Communisme en socialisme zijn begrippen die eigenlijk voor hetzelfde staan. In de praktijk is het communisme de meer radicale vorm. Karl Marx, samen met Friedrich Engels een van de theoretische grondleggers van het socialisme, beschouwde het socialisme als een tussenfase tussen kapitalisme en communisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Communisme gaat uit van de commune, de gemeenschap die alles deelt.
Socialisme gaat uit van sociaal zijn, het omzien naar de zwakkeren.

In de praktijk leidt communisme tot dictators, en socialisme tot het omzien naar arbeiders, gepensioneerden, zieken en werkelozen. Socialisme haalt de scherpe kantjes van het kapitalisme, waardoor het kapitalisme als politiek systeem beter werkt.
Het communisme is tegen vrije markt economie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is nog nooit een praktijk geweest van het communisme, wel (mislukte vormen van) socialisme.
Het was Marx dat schreef dat socialisme alleen kan bestaan in een democratische vorm.
Het communisme is een klasseloze maatschappij dat een economisch systeem hanteert waarbij de produktiemiddellen in handen zijn van de arbeiders.(het nut van 't algemeen) Iedereen produceert naar zijn kunnen en neemt naar zijn behoefte.Marx en Engels dachten dit systeem uit en Lenin bracht het in praktijk in de Sovjet-Unie.(Okoberrevolutie 1917).
Het socialisme is een systeem dat gericht is op een zeer grote overheidsinbreng en solidariteit voor minderheidsgroepen: gehandicapten, werklozen, enz.
Het socialisme promoot de vrije markt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-communisme: geen persoonlijk eigendom: nee eigen knuffel, nee eigen huis, ja bruikleen
-socialisme: persoonlijk eigendom, maar niet voor productie: ja eigen huis, nee eigen bedrijf
-sociaaldemocratie: kapitalisme met een vangnet: ja eigen huis, ja eigen bedrijf, ja uitkering (nederland)

Vooral in West-Europa is de term "socialisme" in de twintigste eeuw synoniem geworden met "sociaaldemocratie", al is socialisme een breder begrip dat ook linksere stromingen binnen en buiten het parlementair stelsel
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Communisme is de staat van een samenleving dat volgt op de consequente uitvoering van het socialisme.
Een samenleving (of staat) begint dus met het invoeren van wetten, regelgeving gebaseerd op de socialistische gedachtegang (daar zijn meerdere verschillende denkbeelden in mogelijk, daarom is democratie 1 van de essentiële onderdelen) om tot communisme te komen.
Het is dus niet iets anders, maar communisme is een logisch gevolg, een logische uitkomst van socialisme
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bij communisme zijn kapitaalgoederen of produktiemiddelen in bezit van de staat of overheid.
Winst gaat dan naar de gemeenschap.

Bij socialisme zijn kapitaalgoederen of produktiemiddelen in bezit van de arbeiders.
Winst gaat dan naar de werknemers.

Bij kapitalisme zijn kapitaalgoederen of produktiemiddelen in bezit van private partijen.
Winst gaat dan naar de eigenaar of de aandeelhouders.

In de praktijk is tegenwoordig eigenlijk altijd sprake van een combinatie van deze 3 dogma's zodat dit onderscheid niet meer zo relevant is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord.