In zekere zin niet. De rechters werden geleverd door de overwinnaars van de oorlog.
Francis A. Biddle en John J. Parker voor de Verenigde Staten
Iona T. Nikitsjenko en Aleksander F. Volchkov voor de Sovjet-Unie
Sir Geoffrey Lawrence en Norman Birkett voor Groot-Brittannië
Henri Donnedieu de Vabres en Robert Falco voor Frankrijk

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook waren er nog geen goede juridische kaders om dit soort zaken te behandelen (genocide, gebruik van vernietigingswapens, marteling e.d.). Die zijn er nu wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze waren idd onafhankelijk, maar beslist niet neutraal, maar of dat de vonnissen beinvloed heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is het verschil tussen onafhankelijk en neutraal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onafhankelijk slaat op formele aspecten, zoals benoeming, betaling, verantwoording afleggen.
Neutraal slaat op de opstelling van de rechters zelf. Een rechter kan onafhankelijk zijn (qua benoeming en zo), maar toch partijdig (dus niet neutraal)
Reeds ver voor het einde van de oorlogen waren de Amerikanen de processen tegen de Nazi-leiders aan het voorbereiden. En aan de andere kant bestond in GB reeds de OSS, die de opdracht had om bewijzen over de Duitse oorlogsmisdaden te verzamelen. De vier winnaars (Frankrijk, GB, Sovjet Unie en de VS) hadden allemaal verschillende ideeen over de berechting van de Nazi-kopstukken. Winston Churchill (GB) en Stalin (Sovjet Unie) hadden de gearresteerde Nazi's het liefste ter plaatse willen laten liquideren. Door de onbegonnen strijd tegen de Sovjets waren de Duitsers op een gegeven op weg naar een zekere nederlaag in de Tweede Oorlog (denk hierbij aan de Slag bij Stalingrad). Stalin, Roosevelt en Churchill kwamen in oktober 1943 tijdens de conferentie van Moskou samen om o.a. het berechten van de Duitsers te bespreken. Zij kozen voor een zogenaamd Internationale Militaire Tribunaal. Op 8 augustus 1945 tekenden de VS, Rusland en GB (maar niet Frankrijk) een definitieve overeenkomst over de berechting van de Nazi-kopstukken voor een speciaal tribunaal. Deze overeenkomst werd bovendien door 19 VN-landen gesteund. Voor het proces werd kort, maar hevig naar onafhankelijke rechters gezocht en deze werden gevonden. Er is deskundig en onafhankelijk recht gesproken. Graag wijs ik op de hoofdaanklager tijdens de Processen van Neurenberg, Robert Houghwout Jackson. Hij vervulde zijn taak volledig onafhankelijk en bijzonder nauwgezet, secuur. Vooral aan hem is te danken, dat de Nazi's op een zo objectief mogelijke wijze zijn berecht door de acht rechters : Francis Biddle en John Parker (VS), Iona Nikitsjenko en Aleksander Volchkov (Sovjet-Unie), Sir Geoffrey Lawrence (voorzitter rechtbank) en Norman Birkett (GB) en tenslotte Henri Donnedieu de Vabres en Robert Falco (Frankrijk). En een aantal Nazi's zijn terecht niet ter dood veroordeeld. Echter voordat de definitieve lijst met te berechten Nazi's samengesteld werd, vonden er internationale politieke spelletjes plaats. De Russen wilden bepaalde mensen berechten, maar de Amerikanen wilden dit absoluut voorkomen. Een van deze personen is Wernher Magnus Maximilian Freiherr von Braun. Hij ontwikkelde met zijn team de gevaarlijke raketten V1 en de V2 (Vergeltungswaffen). De Amerikanen wilde hem graag naar de VS halen om mee te helpen aan de ontwikkeling van haar rakettechnologie. En de Russen wilden natuurlijk niet dat hij in de VS terecht zou komen. Von Braun werkte trouwens jarenlang succesvol in en voor Amerika.