Discriminatie is puur het onderscheid maken op grond van bepaalde kenmerken. Dit kunnen allerlei soorten kenmerken zijn.
Dus als je een hekel hebt aan iemand omdat hij nooit zijn haar kamt, dus specifiek om die reden kan het discriminatie zijn, maar dan zou je ook een hekel hebben aan iedereen die zijn haar niet kamt.

Dus als jij een hekel hebt aan iemand of hem haat is dit hoogstwaarschijnlijk geen discriminatie, tenzij je deze persoon haat vanwege bepaalde kenmerken om welke redenen je dus ook andere personen "haat".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als een hekel hebt vanwege zijn geslacht, geloof, geaardheid of ras, dan wel.
Als het gewoon een klier is, dan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid".

Dat doen we dus allemaal. We hebben zo onze voorkeuren en we mogen sommige mensen liever dan andere mensen.
De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen".

Dat is al iets anders. Maar wat is dan "onrechtmatig".
Het gaat om de reden waarom je een hekel aan iemand hebt. Die redenen kunnen zo uiteenlopend en persoonlijk zijn, die hoef ik hier niet neer te zetten.

Onder discriminatie verstaat men het benadelen van mensen of groepen (meestal minderheden) op basis van uiteenlopende kenmerken zoals afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd, enzovoort. Discriminatie staat het grondbeginsel dat zegt dat alle mensen gelijk zijn, in de weg. Discriminatie veronderstelt echter niet alleen een afzonderlijke behandeling, maar ook het ontbreken van rechtvaardiging voor deze aparte behandeling.

Dus als jij Jantje haat, puur omdat ie homo is, of rood haar heeft, dan is dat geen rechtvaardiging voor die haat en als je Jantje dan vervelend behandelt, ja dan is dat discriminatie.