Dat je altijd zonder moeite zonder iets kon bijv. patat en nadat je het een keer gegeten had kon je niet meer zonder. ook wel is genoemd verslaving ;). niet altijd hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je als "je kunt er niet zonder meer van uitgaan dat...."? Dan wordt er mee bedoelt dat je eerst de voor en tegens tegen elkaar moet afwegen voordat je er vanuit gaat dat het antwoord bijv. ja of nee is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je iets bedoelt in de zin van:
"Je kunt niet zonder meer je huis verbouwen."
Bedoeld wordt dat je eerst voorbereidingen moet treffen (vergunning aanvragen etc.) voor je je huis kan verbouwen.
Er moet eerst aan een of meer voorwaarden worden voldaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zonder meer betekent dat er nog, vooralsnog onvermelde voorwaarden en of haken en ogen aan iets vast zitten. Je zou kunnen zeggen 'niet zomaar'.

Kijk ook naar de uitdrukking 'zonder meer'. Dan bedoelt men 'zoals het hier staat' of 'zoals ik het nu zeg'. Je hoeft dan niet te verwachten dat er nog meer aan vast zit.

Dit dus in tegenstelling tot wanneer je er niet voorzet.

'Niet' zonder meer...

Toegevoegd na 1 minuut:
niet zonder = met => niet zonder meer = met meer
13 jaar geleden
Niet zonder voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stond er al......een plusje is dan genoeg, hoor......
Dat kan niet zomaar - niet zonder vooroverleg .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, je kunt niet zomaar (zonder meer) gaan bouwen bijvoorbeeld.