Taboes zijn cultuur en religie gebonden.

De Oude Grieken zagen homoseksualiteit als de hoogste vorm van seks, en heteroseksualiteit als een lagere vorm, waartoe sommige mensen zich verlaagden. De Oude Grieken sporten ook naakt.

Bij de Papoea's mag je hersenen van overwonnen vijanden eten.

Tegenwoordig zijn cultuur en religie vrij universeel. In het Westen domineert het Christendom in andere grote delen de Islam.

Christenen kennen een taboe op overspel en incest, en homoseksualiteit. Het is nog steeds ongewoon dat mannen elkaar kussen.

De Islam kent een taboe op alle onreinheid die in het openbaar komt, het contact tussen een man en een vrouw valt hier onder, ook het laten zien van het haar (=schoonheid) van de vrouw. Varkens zijn onreine dieren.

Hindoes zien juist koeien als heilige dieren die je niet mag aanraken, alsmede het klasse verschil tussen mensen.

Legio voorbeelden te over, maar de globalisatie verminderd de verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee elk land heeft zijn eigen taboes...

In India is het fout om je schouders te laten zien, dat de borsten on je korte T-Shirt uitkomen is van minder belang, als de schouder maar niet zichtbaar is...

Maar taboe sec is wel universeel...

Toegevoegd na 21 seconden:
on = onder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder land heeft zijn taboes uiteraard. Taboes ontstaan vanuit de cultuur en cultuur wordt voor een deel bepaald door religie.

-Naaktheid
-Seks
-Homoseksualiteit
-Huiselijk geweld
-Incest

Dit zijn wel de meest universele taboes denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige taboes/normen zijn wel universeel, vooral als ze te maken hebben met het overleven van de soort. Zo is het taboe op homofilie redelijk algemeen (hoewel uit recent onderzoek is gebleken dat seks met dezelfde kunne juist wel goed is voor het voortbestaan van de soort), seks met naaste familieleden, het taboe op doden van medemensen etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan heb je ook nog taboes die door die er komen door de regering. Dit merk je vooral in landen met een kommunistisch regime zoals China. DAar kun je maar beter niet zeggen dat je de dalailama (ben niet zeker van de spelling) steunt, of was het in het vroegere Oost-Duitsland niet zo slim om te praten over wat een goed systeem het kapitalisme toch is.