Wat is gebruikelijk als je iemand condoleert?

Een hand geven? Drie zoenen? Een omarming?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

een hand geven is het meest gebruikelijk.
omhelzen kan maar het ligt eraan of je de persoon die je condoleert goed kent, en welke band je hiermee hebt, en kan een omhelzing benadrukken dat je meeleeft en je troost wil bieden.

is de persoon erg van streek is een omhelzing niet altijd de beste optie. een hand geven en bv met de andere hand over de bovenarm wrijven kan ook benadrukken dat je meeleeft.

3 kussen worden er over het algemeen niet gegeven omdat dit gebruik te formeel is bij het persoonlijk leed dat een overlijden met zich meebrengt.

niets zeggen kan beter zijn dan een goed bedoelde opmerking (de dood hoort nu eenmaal bij het leven of iets in die trant)

het verschilt dus van persoon tot persoon en de situatie op het moment.
ook is het afhankelijk van de cultuur. bij bepaalde culturen kan het accent liggen op een vrolijk afscheid en hanteert men weer andere traditiegetrouwe gebruiken en gewoonten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hand, omarming, zeggen dat je met ze meeleeft en ze daarna moed toespreken, en af en toe de dood van de persoon bagatelliseren (alleen als die persoon écht heel verdrietig is)

Toegevoegd na 55 minuten:
JUIST NIET BAGATELLISEREN,sorry, had ik niet door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bagatelliseren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat laatste doet dan echt geen goed! Alsof iemand niet verdrietig mag zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist niet bagatelliseren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh pardon, ik bedoel juist niet, mijn schuld niet op gelet
Dat hangt ervan af hoe goed je diegene kent, maar over het algemeen is een hand "gecondoleert" voldoende, diegene snapt vast wel dat het voor jou ook moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een hand geven en een welgemeende 'Gecondoleert'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat blijken dat je oprecht meeleeft met het verlies. De rest van de 'plichtplegingen' zijn minder belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe wat je hart je ingeeft. Voel je op dat moment alsof je diegene moet omarmen doe dat dan, voel je wat afstand, laat het dan bij een hand, kan zijn dat die persoon bewust of onbewust een muurtje ter bescherming heeft. Drie zoenen zou ik niet gauw doen, dat is meer een felicitatie ding.

Iets zeggen hoeft ook niet altijd, soms is een blik genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens! Listen to your hart.
Alleen t woord 'gecondoleerd' al, vind ik zo raar. Ik zeg dat alleen als ik mensen niet goed ken of voor de formaliteit. Bij mensen die me aan t hart liggen spreek ik ook uit mijn hart. En dat zegt niet gecondoleerd...
( no offence voor wie t wel zegt, hoor)
Drie zoenen geef je elkaar meestal bij een begroeting, als je tenminste close met elkaar bent. En een omarming of een hand heeft er ook weer mee te maken,hoe goed je elkaar kent en hoe zeer je met diegene mee leeft. Dus eigenlijkhangt het van de omstandigheden af.