Kan ik de achternaam van mijn stiefvader krijgen?

Hallo.

Ik heb nu de achternaam van mijn 'vader' ik zie hem 18 jaar niet.. dus heel mijn leven. Ik wilde altijd de achternaam van mijn moeder maar zij zei wacht tot je 18e. Nu heeft zij de achternaam van mijn stiefvader..

Kan ik nog steeds haar achternaam krijgen? of moet ik die nu die van mijn stiefvader?
wat moet ik allemaal precies doen.
Heb vragen gesteld bij de gemeente maar daar weten ze er ook niet precies alles over.
en het is 800 euro. Die wil ik niet zomaar weggeven.
Groetjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

Je moeder heeft nog steeds haar meisjesnaam.
Wanneer ze getrouwd is met je stiefvader mag ze zijn naam gebruiken, maar op haar paspoort heeft zij nog steeds haar meisjesnaam (de achternaam die ze van haar ouders heeft meegekregen).
Stel je moeder heet Annie Smit, en je stiefvader Jan de Jong.
Dan staat er in haar paspoort:
Achternaam: Smit
Voornaam: Annie
Echtgenote van Jan de Jong

Officieel heet ze dus nog altijd Annie Smit, ze mag zich alleen wel Annie de Jong noemen.

Je kunt dus nog altijd haar achternaam krijgen.

Verder schrijft de site van het ministerie van Veiligheid en Justitie er het volgende over:

'Als u meerderjarige bent, kunt u uw naam wijzigen in de achternaam van de andere ouder, de partner van de ouder, een pleegouder of verzorger. Voorwaarde is dat u 18 jaar of ouder bent en dat diegene u enige tijd heeft verzorgd en opgevoed toen u minderjarig was. Verder moeten uw ouders voor die tijd uit elkaar zijn gegaan'.

Je kunt dus je moeders achternaam aannemen, maar als je wilt ook die van je stiefvader mits die al in beeld was toen jij nog minderjarig was en die voor je heeft gezorgd. Aan jou de keuze. Die van je moeder kun je sowieso aannemen.

Op de link in de bron vind je informatie over waar je het aanvraagformulier voor naamwijziging kunt vinden. Lees eerst goed alles door op de site, zodat je goed duidelijk weet waar je aan toe bent.

Succes met de procedure!