Waarom worden er klinkers gelegd in de middenstrook van de weg?

Bij een weg renovatie in mijn buurt zijn er als tussen strook klinkers geplaats in de geasfalteerde weg.
Deze stroken moesten na een korte tijd hersteld worden, omdat voertuigen de klinkers los reden. De klinkers zijn toen in de lengterichting geplaatst ipv in de breedte voorheen.
Een hoop kosten allemaal wat mij op de vraag brengt of deze klinkers een functioneel doel hebben als rijbaan afscheiding, of er alleen vanuit esthetisch oogpunt liggen.
Correctie: De klinkers lagen eerst in lengte richting en zijn daarna in de breedte gelegd.

een jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Als je zit te dutten of te appen achter het stuur, en daardoor niet zo koersvast meer bent, kun je het gelijk horen en voelen als je met je wielen op die strook komt. Oftewel: het verhoogt de veiligheid. Dan moeten de stenen niet rechtop gaan staan natuurlijk.
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Vaak zie je zo'n rand ook in de bebouwde kom. Daar heeft het weinig zin als mensen pas wakker worden geschud als ze van hun koers wijken. De meeste ongelukken gebeuren daar voor je auto als er iemand oversteekt, niet omdat men op de verkeerde helft rijdt. Alleen buiten de bebouwde kom heeft een ribbel zin als waarschuwing, niet alleen in het midden van de weg maar ook aan de zijkanten.
Binnen de bebouwde kom wordt dit vaak toegepast om de weg optisch smaller te maken. Hoe smaller de weg lijkt, hoe minder hard mensen geneigd zijn te rijden. Maar door de klinkerstrook kunnen auto's nog wel uitwijken, afslaan naar opritten en kan breder verkeer er nog gewoon langs.

Bijkomend effect van de rand in het midden is dat automobilisten er liever niet te lang op rijden. Als ze een fietser willen inhalen, zullen ze dat zo ruim doen dat de linkerwielen links van de klinkerstrook komen en niet erop. Dat is veel veiliger voor fietsers.
..
Je ziet zo'n gekleurde strook ook wel in wegen die geheel van klinkers zijn gemaakt. De middenstrook is dan een andere kleur klinkers. Als je erop rijdt voel je niets anders, maar optisch lijkt de weg smaller en gaat men automatisch voorzichtiger rijden.

De fietssuggestiestroken aan de zijkanten van een weg hebben hetzelfde doel en geven bovendien als extra waarschuwing dat men bedacht moet zijn op fietsers op de rijbaan. Is er een apart fietspad (en dus geen fietsers op de rijbaan) of zijn er juist zoveel fietsers op de rijbaan dat die meer ruimte nodig hebben dan zo'n strook, of is de weg als geheel te smal voor fiets(suggestie)stroken en 2 rijbanen en is er wel veel autoverkeer dat elkaar moet passeren, dan is de klinkerstrook in het midden een goede manier om de weg smaller te laten lijken terwijl toch de hele breedte gebruikt kan worden.
Toegevoegd op 2 maart 2023 09:35: tekst
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Vergis je je niet? Wat je wel ziet in de bebouwde kom en bij smalle landweggetjes is aan beide zijden van de weg een zgh. fietssuggestiestrook.. Dat is dan in een andere kleur bestrating of asfalt.
Inekez1
een jaar geleden
Nee ik vergis me niet. De fietssuggestiestrook noem ik ook al in mijn antwoord en is iets anders dan een gekleurde of verhoogde strook (al dan niet van ander materiaal) in het midden van de straat.
Inekez1
een jaar geleden
Soms wordt die optische versmalling gewoon met extra lijnen aangegeven: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/utrecht-test-optisch-versmallen-van-weg-tegen-hardrijders/
Inekez1
een jaar geleden
Er worden zelfs speciale middengeleiders voor gemaakt, die zijn nog iets hoger dan gewoon een strook klinkers. In de link even doorscrollen naar het stukje over Vroonermeer Alkmaar: "De middengeleiders zijn ook in dezelfde deklaag uitgevoerd en zorgen dat het wegprofiel optisch smaller lijkt. Hierdoor is de rijsnelheid lager dan bij aaneengesloten rijbanen." https://issuu.com/struykverwoinfra/docs/catalogus-veelzijdige-inspiratie-voor-een-duurzaam/s/11480472
Naast de functie voor de verkeersveiligheid: klinkers laten water door, asfalt niet. Dus als er heel veel water valt in korte tijd dan kan het water beter weg dan wanneer er alleen asfalt zou liggen.
een jaar geleden
Klinkers worden gelegd in de middenstrook van de weg om het verkeer te scheiden en te voorkomen dat auto's elkaar raken. Het helpt ook om de bestuurder te waarschuwen als hij of zij de weg verlaat.
9 maanden geleden