Moeten kinderen van 6 jaar inburgeren ?(hij heeft de nederlandes nationaliteit)

Goedemiddag.
Mijn zoon is Colombiaanse maar heeft de Nederlandse nationaliteit, wij wonen nu in Colombia maar gaan terug naar Nederland in september,hij is 6 jaar oud, spreekt geen Nederlands, hij spreekt, leest en schrijft alleen in spaans.
MIjn vraag is of hij moet inburgeren en hoe lang?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, je zoon van 6 hoeft niet in te burgeren. Hij moet natuurlijk wel naar school. Kinderen van Nederlandse ouders die in de tropen werken en weer terugkomen zijn vaak tweetalig , minstens, en hebben dit probleem niet. Maar een jongentje van 6 heeft het met een paar vriendjes op een goede school zo ingelopen.
Bespreek het met de schoolleiding en kijk het een paar maanden aan hoe zoonlief op zijn eigen manier zijn plekje vindt op school en al maar beter Nederlands leert spreken. Schrijven zal een ander punt zijn waar zowel op school als thuis aandacht aan geschonken kan worden. Dit is trouwens een perfect voorbeeld om een kind in het buitenland nooit maar één taal te laten leren. Vaak wordt door beide ouders een andere of eigen taal met de kinderen gesproken om een basiskennis levend te houden. Als jullie over een maand in september terugkomen zijn er dus nog een zo'n 5 weken over om vast te beginnen. Een hele goede methode is om tijdens de maaltijd aan tafel alleen maar de te leren taal te spreken: Nederlands dus en totaal net te reageren op Spaans, waarin zoonlief zal vluchten bij gebrek aan woordenschat. Deze methode heeft al vaker bewezen echt goed te werken. Al spelende leert men. Probeer het maar. Nee heb je :) Het geeft hem in ieder geval een voorsprong op de eerste tijd in Nederland als hij al een beetje woordkennis heeft. Succes!

Antwoorden (1)

Kinderen met de Nederlandse nationaliteit hoeven niet verplicht in te burgeren. In de praktijk zal hij natuurlijk wel Nederlandse taal&cultuur moeten leren.