In hoeverre kunnen hulporganisaties neutraal en onafhankelijk zijn in conflictgebieden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een organisatie streeft een doel na en is dus per definitie nooit neutraal en kan dat dan ook niet zijn.
In het beste geval streven overheid en organisatie hetzelfde doel na (leniging van de nood), maar er zijn altijd partijen die garen spinnen bij de ellende van de ander. In conflictgebieden geldt dit laatste nog in sterkere mate, ook al lenig je de hulp gelijk op aan slachtoffers aan beide kanten dan nog zal er altijd een partij zijn die daarmee zijn belangen geschaad ziet.
Ook onafhankelijkheid is een illusie; als je ergens opereert dan behoort die plek altijd toe aan een staat en je zult dus altijd toestemming moeten hebben en in een conflictgebied zelfs eigenlijk van beide partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hulp organisatie hoort neutraal te zijn, als artsen zonder grenzen dat niet zou zijn zouden ze het niet overleven, hun doel is namelijk neutraal
sterker nog frankrijk staat ook neutraal in libie opgesteld. ze voeren alleen de wet van de no fly zone uit. als de opstandelingen zouden vliegen werden ze ook onderuit gehaald of dan werd de zone opgeheven