Wat is het verschil tussen een T splitsing en een kruising?

Naar aanleiding van deze vraag:
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vraag/704487/voorrang-geval-smalle-bocht-twee/

Er wordt gesteld: Het is geen kruising maar een T splitsing.
Is daardoor de voorrang anders geregeld? Dat je op een T splitsing iemand van rechts geen voorang hoeft te verlenen?
Ook indien verkeersbord OB712 (verloop voorrangsweg bij T splitsing) niet aanwezig is?

een jaar geleden
4.2K
tinus1969
een jaar geleden
"Het is geen kruising maar een T splitsing."
Dat lees ik niet in die vraag of antwoorden, en in beide gevallen is voorrang gelijk geregeld. In het geval uit die vraag is een kwestie van prioriteit: Heft rechts voorrang, of moet de auto die moet uitwijken voor het obstakel voorrang geven (ook al komt die van rechts)?
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969
Zie het antwoord van crispy die stelt dat het om een kruising gaat en de reactie daarop van Antoni: @HVM
Juridisch is er niet echt een verschil, het is meer een opmerking, dan een reactie die de correctheid van het antwoord teniet probeert te doen.
De minnen en discussie is meer: Het is een t-splitsing dus rechts heeft voorrang VS de weg wordt afgekneld voor de blauwe auto dus die moet stoppen.
tinus1969
een jaar geleden
Juridisch maakt dat allemaal niet uit. T-splitsing of kruising: Rechts heeft voorrang, rechtdoorgaand verkeer op zelfde weg heeft voorrang.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@HeerVoldermort
Waar lees je in die vraag die de aanleiding is dat van die kruising? Volgens mij gaat het om een BOCHT "Dit is geen bocht, dit is een T splitsing"
TurfGraver
een jaar geleden
Als voorrang iet geregeld is heeft rechts voorrang.
Maar "van rechts komen" geeft geen recht om je op de ander weghelft te begeven (in dat voorbeeld).
Als er geen obstakel was (ook bij geparkeerd auto) konden ze elkaar gewoon passeren, in dat voorbeeld dus niet en zal men dus moeten wachten totdat de weg vrij is om de bocht te maken. Heeft niets met van rechts komen te maken.
LeonardN
een jaar geleden
@Oze Lees de reactie op het antwoord van crispy. Daar stelt Antoni:
"@crispy, het is geen kruising, maar een t-splitsing. Met in het verlengde van de 'verticale' lijn een voetgangersbrug."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ah... Daar staat het. :-)
Thanks
HeerVoldemort
een jaar geleden
@Turfgraver, als ik het mij goed herinner mag je niet binnen zoveel meter van een kruising parkeren, in theorie zou dat dus niet moeten voorkomen.
TurfGraver
een jaar geleden
Klopt HeerVoldermort, maar als dat toch zo is heb je nog geen voorrang (geparkeerde kan wel een boete krijgen).
Voorbeeld in ander vraag kan je zien als gewoon een bocht.

Antwoorden (2)

Het verschil tussen kruising en T splitsing is het aantal wegen dat daar bij elkaar komt.
Bij een T splitsing zijn er dat drie, en bij een kruising vier of meer.
Dus eigenlijk is een T splitsing een kruising met drie wegen.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@jc54, juridisch en verkeerskundig gezien kruisen bij een kruising twee wegen elkaar: er zijn dus geen vier wegen. Bij een t-splitsing raakt één weg aan een andere waardoor een t-vorm ontstaat. Daar is dus (ook) sprake van twee wegen, geen drie. Een t-splitsing aan het eind van je antwoord alsnog een kruising noemen maakt het er allemaal nog onduidelijker op.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@jc54
Klopt wat je zegt. Een T-splitsing is een verbijzondering van een kruising.
LeonardN
een jaar geleden
Het klopt niet wat jc54 zegt.
Wat Antoni zegt klopt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruising
Een kruising tussen TWEE wegen (waaronder begrepen waterwegen en spoorwegen) jc54 denkt verkeerd.
Denk aan een weg die niet gekruist wordt. Stel dan dat daar een andere weg overheen gelegd wordt. Dan zijn dat twee wegen. En dus een kruising.
Denk aan een weg die niet gekruist wordt. Stel dan dat daar een andere weg haaks tegenaan gelegd wordt en daar stopt. Dan zijn dat twee wegen. En een t-splitsing. Wat jc54 wellicht bedoeld zijn "armen".
https://nl.wikipedia.org/wiki/T-splitsing
"Een T-splitsing of T-kruising is een driesprong waarbij twee armen in elkaars verlengde liggen, waar de derde arm loodrecht op staat. T-splitsingen ontstaan vaak doordat een doorgaande weg een zijweg krijgt. Vanwege de verkeersveiligheid wordt de zijweg loodrecht aangesloten op de hoofdweg."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Wat klopt is het aantal van 3 versus 4.
En hoe je die dingen noemt zal me worst wezen
Bij een gelijkwaardige T splitsing gelden dezelfde regels als bij een kruising en zijn in die zin gelijk waarbij ook verkeer van recht op beide wegen voorrang heeft.
een jaar geleden