Wat betekent: hier oefent bedrijf X het retentierecht uit?

Ik kwam tijdens een wandeling een bouwkavel tegen met een bord met deze tekst. Ze waren daar wel een huis aan het bouwen. Wat betekent dit bord dan in deze specifieke situatie?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus: wat betekent dit concreet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het retentierecht is het recht van een schuldeiser om een goed dat hij onder zich heeft niet af te geven aan de schuldenaar zolang zijn prestatie niet is betaald. Een bekend voorbeeld is de garage die de auto niet hoeft af te geven als de reparatie niet wordt betaald. Het is een uitwerking van het algemene opschortingsrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, dat van de auto snap ik. Concreet betekent het dus dat ze niet verder bouwen en de eigenaar het object of bouwplaats niet meer mag betreden tot er betaald is? Betekent het bordje in normaal Nederlands: "Dit object is tijdelijk van ons totdat de opdrachtgever onze rekeningen heeft betaald?

Het beste antwoord

Dat betekent dat dit bedrijf een vordering heeft op de opdrachtgever. Totdat die vordering is voldaan neemt dat bedrijf (veelal een aannemer) de macht over van het bouwproject. En extra machtsmiddel dus om de opdrachtgever te dwingen tot betaling.

Toegevoegd na 1 dag:
Om op je vragen in te gaan: Het is denkbaar dat het bedrijf dat het retentierecht uitoefent de bouw voorzet, maar dit komt zelden tot nooit voor. Veelal zal het bouwterrein hermetisch worden afgesloten als drukmiddel t.a.v. de opdrachtgever. Bij een faillissement van de opdrachtgever staat een uitoefener van retentierecht sterker.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat gaan ze dan concreet doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betekent dit bijvoorbeeld dat het project stil ligt? Of gaan ze door en verkopen ze het?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel! Het antwoord op mijn vraag was dus dat het bouwterrein (meestal) hermetisch wordt afgesloten. Dat wilde ik even weten.