Mag een verkoper van tijdschriften "seks blaadjes" verkopen aan minderjarigen?

Een groep kinderen uit groep 8 wil een seksblad kopen om hun juf te plagen.
Daardoor vroeg ik mij af of een tijdschrift verkoper dit legaal aan kinderen mag verkopen.
.
Een tijdschrift met blote kerels waarbij je alle lichaamsdelen kunt zien, maar waar geen seksuele handelingen op de foto's verricht worden.

een jaar geleden
2.6K
tinus1969
een jaar geleden
Kun je dit soort blaadjes nog kopen dan? Alles gaat toch via internet?
Inekez1
een jaar geleden
Wat versta jij onder seks-blaadjes? Niet elk blad met een erotisch thema wordt aangemerkt als erotisch product. Alleen erotische producten zijn 18+.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik heb de vraag aangepast: Een tijdschrift met blote kerels waarbij je alle lichaamsdelen kunt zien, maar waar geen seksuele handelingen op de foto's verricht worden.
LeonardN
een jaar geleden
@Inekez1 "Alleen erotische producten zijn 18+."
Die snap ik even niet?
Is een vibrator dan niet een "erotisch product"? Want dat is niet 18+.
Wie is in deze de aanmerkende?
Kijkwijzer merkt 16+ voor film/tv/video aan, PEGI voor games, maar voor tijdschriften/leesbladen is er dacht ik niet zo'n instantie (of een 18+ indicator), maar aangezien ik al jaren geen (erotisch) leesblad meer vast heb gehouden zou ik dat gemist kunnen hebben. Probleem met dit soort vragen is dat blijkbaar het ene non-juridische begrip (seksblad) wordt ingewisseld voor het andere non-juridische begrip (porno, erotisch product) welke de discussie imo enkel vertroebelt.

Antwoorden (3)

Onder de 16 jaar mag je geen porno laten zien. Dit staat in Artikel 240a Wetboek van Strafrecht:
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding, een voorwerp of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.

Een persoon onder de 18 is niet handelingsbekwaam: hij mag niet zelfstandig contracten sluiten of andere rechtshandelingen verrichten. Dit vereist toestemming van de ouders. Echter, er is een uitzondering: is de handeling “in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk” voor personen van die leeftijd, dan mogen de ouders de toestemming niet weigeren. Het kopen van seksblaadjes moet dus met toestemming van de ouders: Artikel 234 Burgerlijk Wetboek Boek 1.

1.
Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2.
De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3.
De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Ik vermoed dat dit antwoord de vraagsteller geen stap verder brengt.
Het gaat om de praktijk, niet om wat tientallen jaren geleden is bedacht.(voor de goede lezer: in die tijd bestond internet nog niet).
TurfGraver
een jaar geleden
@SentWierda, vraag gaat over een "tijdschrift verkoper" en "seksblad" (niet internet).
SentWierda
een jaar geleden
@TurfGraver. Het antwoord gaat over porno. En porno omvat niet alleen drukwerk maar ook internet.
Inekez1
een jaar geleden
En nu is dus de vraag: vallen de 'seks-blaadjes' die je gewoon in een fysieke winkel kunt kopen onder porno, of zijn het gewoon tijdschriften met een erotisch thema? Helaas is HeerVoldemort in de vraagstelling niet heel duidelijk over welke blaadjes het zou gaan.
Thecis
een jaar geleden
@SentWierda
De vraag gaat over het seksblaadje. En inderdaad is dat de vraag of dat onder porno valt of niet. Dan is het antwoord wel of niet van toepassing.
Echter, de link naar internet (want dat kan ook onder porno vallen) is niet van toepassing omdat de vraag daar helemaal niet over gaat. Het antwoord is wat algemener, maar nog steeds is er geen link naar het internet behalve het feit dat jij het aan haalt.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik heb de vraag uitgebreid.
Het gaat om een tijdschrift met blote kerels waarbij je alle lichaamsdelen kunt zien, maar waar geen seksuele handelingen op de foto's verricht worden.
erotisi
een jaar geleden
Dan mag het niet.
SentWierda
een jaar geleden
Het mag wel, uiteraard.
Er is geen argument te bedenken waarom het niet zou mogen.
LeonardN
een jaar geleden
-min
Dit is een vreemd antwoord.
Niet het eerste deel. Dat is relevant (echter blijft nog even de vraag of het gevraagde porno is/een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar ), maar dan het tweede deel handelingsbekwaam.
Daar komt een redenatie en conclusie uit, die niet klopt. Laten we stellen dat het gaat om daadwerkelijk een product "bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar". Een ouder kan dan wel toestemming geven dat product te kopen, maar dan is deze schuldig aan art 240a. De verkoper zal dan gok ik ook niet meewerken met die "toestemming", omdat het zo niet echt werkt.
We zitten dus in iets vergelijkbaars (of eigenlijk precies dat) wat je in bioscopen ook ziet. Bioscopen mogen kinderen onder de 16 niet binnenlaten bij 16+ film, ouders kunnen daar geen toestemming voor geven.
LeonardN
een jaar geleden
https://www.kijkwijzer.nl/over-kijkwijzer/kijkwijzer-en-de-wet/ Regels voor bioscopen
Volgens wetsartikel 240a krijgen kinderen die jonger zijn dan 16 jaar geen toegang tot een bioscoopfilm met het leeftijdsadvies 16 of 18. Ook niet wanneer ze samen met een volwassene naar de film gaan. De bioscoop mag om een legitimatiebewijs vragen.
erotisi
een jaar geleden
Toch is het mogelijk dat het wel logisch kan zijn. Namelijk als het strafrecht enger is dan het civiele.
LeonardN
een jaar geleden
@SW Het mag wel, uiteraard.
Er is geen argument te bedenken waarom het niet zou mogen. ===
Het argument is sowieso te bedenken.
1. Het seksblad valt onder "een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar,"
2. Het is verstrekt
3. Zie artikel 240a die nu juist dat verbiedt @erotisi op wie reageer je en wat bedoel je te zeggen?
Het is geen porno en dan is het toegestaan en niet strafbaar.
In dit geval is het onschuldig drukwerk.. Bovendien wordt het niet ongewild opgedrongen maar bewust aangeschaft, als amusement.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Pornografie is geen juridische gedefinieerd begrip dus de logica daarvan is niet enkel bepalend
SentWierda
een jaar geleden
@erotisi. Pornografie/Porno is wel een gedefinieerd begrip. Want omvat het afbeelden/uitbeelden/beschriven van seksuele handelingen.
Daarbij is softporno het verhullend weergeven van de eigenlijke geslachtsdaad. En hardporno het expliciet weergeven van de geslachtsdaad.
De kinderen uit groep 8 willen alleen maar een blad met foto's van blote mannen - ter lering en vermaak van hun juf.
LeonardN
een jaar geleden
"Pornografie/Porno is wel een gedefinieerd begrip." Kan je de juridische definitie (dus niet een dfefinitie maar een juridische definitie) linken? Nergens in de relevante wet komt het begrip porno naar voren, dus de redenatie het is wel/geen porno dus wel/niet strafbaar is niet volgend.
Niet totdat je aantoont dat de juridische definitie van porno gelijk is van de wettelijke omschrijving in art 240a. (of een ander artikel als je denkt dat het niet 240a is) Dat kan eigenlijk al niet omdat niet alleen seksuele zaken in de wet (240a) worden bedoeld, maar alle zaken die schadelijk te achten zijn (voor iemand <16). Zo mag je iemand die nog geen 16 jaar is ook geen blad verkopen waarin allerlei onthoofdingen zouden staan (al zou zoiets bestaan). Maar goed daar zouden we binnen de context over heen kunnen kijken.
erotisi
een jaar geleden
"Het hof wijst er voorts op dat ingevolge de rechtspraak van de Hoge Raad (o.m. het arrest van 7 december 2010, ECLI:NL:HR:2010:BO6446, NJ 2011/81 m.nt. Schalken) uit voormeld uitgangspunt van de wetgever volgt dat het begrip seksuele afbeelding ruim dient te worden uitgelegd. Art. 240b Sr ziet niet alleen op een afbeelding van een gedraging van expliciet seksuele aard maar ook op een afbeelding, die weliswaar niet een gedraging van expliciete aard toont, maar die "gelet op de wijze waarop zij is totstandgekomen eveneens strekt tot het opwekken van seksuele prikkeling. Hierbij kan het gaan om een afbeelding van iemand in een houding of omgeving die weliswaar op zichzelf of in andere omstandigheden "onschuldig" zouden kunnen zijn, maar die in het concrete geval een onmiskenbaar seksuele strekking heeft."
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2016:213
(Aangenomen dat het gaat om een blad met afbeeldingen waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar)*
Nee, en hier valt ook geen toestemming voor te geven door de ouders.

<bron1>
"
Artikel 240aMet gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding, een voorwerp of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.
"
Zo mag een 15-jarige ook niet naar een bioscoopfilm die 16+ is gelabeld door Kijkwijzer, ook niet met toestemming/begeleiding ouders.

<bron 2>
"Regels voor bioscopen
Volgens wetsartikel 240a krijgen kinderen die jonger zijn dan 16 jaar geen toegang tot een bioscoopfilm met het leeftijdsadvies 16 of 18. Ook niet wanneer ze samen met een volwassene naar de film gaan. De bioscoop mag om een legitimatiebewijs vragen."

*In je hoofdvraag heb je het over een "seks blaadje", later beschrijf je dat het enkel gaar om "blote kerels waarbij je alle lichaamsdelen kunt zien, maar waar geen seksuele handelingen op de foto's verricht worden."
Stel dat dit geval nu een rechtszaak zou worden, dan zou de verkoper (van het blad waar dus geen seksuele handelingen te zien zijn) het er op kunnen gooien dat dit niet (meer) schadelijk te achten materiaal is.
Of dat argument stand zou houden is de vraag. Een vraag waar we gok ik nooit antwoord op krijgen aangezien zo'n zaak niet snel zal plaatsvinden.

Nog iets beter "schadelijk te achten" uitgelegd:
<bron 3>
"Schadelijk te achten
Om het bestanddeel “schadelijk te achten” te kunnen bewijzen, is niet vereist dat er daadwerkelijk schade is ontstaan. Een risico op schade voor de betrokken leeftijdsgroep in het algemeen is voldoende. Het gaat volgens de wetgever om ‘de redelijkerwijs te verwachten schadelijke invloed van het materiaal op jongeren’. Het gaat in dit artikel overigens nadrukkelijk niet slechts om seksueel getint materiaal, maar ook om andere vormen van schadelijk materiaal, zoals bijvoorbeeld uitingen van geweld."
een jaar geleden