Dient een land zich juridisch gezien nog aan het Oorlogsrecht en krijgswetten te houden als het de oorlog niet heeft verklaard?

2 jaar geleden
1.3K
tinus1969
2 jaar geleden
De VS vindt (bv mbt Guantanamo Bay) van niet.

Antwoorden (1)

Het maakt niet uit of het land de oorlog niet heeft verklaard.
Internationaal humanitair recht of humanitair oorlogsrecht (soms ook kortweg oorlogsrecht genoemd) is het recht dat geldt ten tijde van een gewapend conflict. Het internationaal humanitair recht gaat alleen over het recht dat geldt tijdens een oorlog (jus in bello) en gaat er niet om of het wel gerechtvaardigd was om die oorlog te beginnen (jus ad bellum). Ook het recht van neutraliteit valt niet onder het humanitair oorlogsrecht omdat het doel niet humanitair van aard is. Internationaal humanitair recht heeft wel betrekking op de behandeling van personen tijdens een gewapend conflict, alsmede de methoden van oorlogsvoering (waaronder verboden wapens) en het bestuur van bezette gebieden.
SimonV