Hoe kan ik objectieve informatie verkrijgen over politieke partijen?

Ik geef om standpunten, en wil absoluut niet afgeleid worden door bijvoorbeeld populisme, uiterlijk of urenlang gebazel.

Is er een manier om de droge feiten van de basis van elke partij te vinden? Is dat überhaupt nog van belang bij het stemmen, of heeft dat circus een functie gekregen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Op alle sites van de partijen kan je wel zogenaamde standpunten vinden maar dat blijft toch gebabbel om zich goed te laten lijken.

Aangezien dat acties meer betekenen dan woorden is het voor objectieve informatie over de politiek belangrijk wat ze stemmen.

Gelukkig zijn daar ook sites voor.
Een daarvan is www.politix.nl , daar kan je veel besluiten terugvinden en hoe er gestemd is.
Aan de rechterkant op die site kan je nog meer links vinden naar sites die werken aan transparantie in politiek.

Het is alleen jammer dat politix.nl niet zo heel goed bijgehouden wordt.
Een aantal jaren geleden hadden ze zelfs nog een stemwijzer gebaseerd op de besluiten, die is helemaal verdwenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

http://www.politicsinfo.net/viewforum.php?f=41

In een korte text kunnen partijen hun standpunt over 25 belangrijke themas geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook op de websites van de betreffende partijen zijn de programma's te lezen.

om even een voorbeeld te geven:

http://nu.pvda.nl/standpunten

heel duidelijk gecategoriseerd, en elke partij heeft wel een website waar hun standpunten vermeld worden zonder al te veel poespas!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verkiezingprogrammas zijn bij alle politieke partijen opvraagbaar. Internet is daarbij van onschatbare waarde.
Is je vraag gebaseerd op de komende gemeenteraadverkiezingen, dan wil ik je er op wijzen dat de meeste partijen hun site gelinkt hebben aan een bewuste gemeente. Zie voorbeeld VVD.
http://www.vvdamsterdam.nl/splash/index.php

Als je niet weet op welke gemeentelijke partij je moet kieze, tussen landelijk en gemeente programmas bestaan grote verschillen, dan wil ik je attenderen op onderstaande site. Vul de gemeente in en doe de test.
http://gemeente.kieskompas.nl/

Mocht je je afvragen of onze huidige politicie wel geschikt zijn om ons te vertegenwoordigen, lees dan de volgende verhandeling van de afgelopen maanden.
* Bonnenschandaal Brits Lagerhuis dec 2009
* Oorlog met Irak Bush, Tony Blair en Balkenende 2003-2009
* Amsterdamse Noord-Zuid lijn 2002-2009
* Rellen Hoek van Holland december 2009
* De klucht om de Droomvilla van een burgermeester in Maastricht
* Toetreding Turkije tot de Europese Gemeenschap
* Wethouder weg om verzwegen bonus in Arnhem
* Rechter kan Berlusconi niets meer maken
* De Q-koorts december 2009. 40.000 geiten afgemaakt (de politiek noemt dit ruimen)
* Volgens de Rekenkamer weet Defensie niet goed hoeveel soldaten Nederland rijk is (2009)
* Naturalisatie. Volgens de wet geldt dat in Nederland maar een nationaliteit mogelijk is. Ruim een miljoen burgers beschikt over meer dan een paspoort.
* CdA en PvdA steunen de enorme kostenoverschrijding met de bouw van een nieuw marinevaartuig van € 100.000 op een budget van 265 miljoen.
* Minister Ter Horts en de AIVD (Telegraaf)
* Milieutrein Kopenhagen met minister Jacqueline Cramer
* Irak kwestie. Rapport Davids
* Hogesnelheids-trein (HSL) 2001 – 2009
* etc, etc, etc

Ik wens je veel inzicht bij de komende verkiezingen.