lijkt Zuid-Oost Azië qua politieke structuur op Europa?

Deze vraag is mij een keer gesteld door een geoloog met filosofische trekjes toen ik achter de kassa zat. Nu is Aardrijkskunde niet mijn favoriete vak maar het hield me wel bezig. Mijn aardrijkskunde leraar kan ik dit niet vragen want die zit met een burn-out thuis ;)

Heeft iemand hier een goed beargumenteerd antwoord op?
Dus: Lijkt Zuid-Oost Azië qua politieke structuur op Europa? Zo nee, is er wel een proces?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ik haat het wanneer dergelijke vragen worden gesteld als er een lange rij voor de kassa staat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de man dan ook met een "Ik heb geen idee meneer" naar huis moeten laten gaan. ;) (om het kort te houden)

Antwoorden (1)

Robert D. Kaplan heeft hier een interessant boek over geschreven: Monsoon, The Indian Ocean and the Future of American Power (2010). Hierin legt hij heel in het kort uit dat Amerika en Europa eeuwenlang de politieke machten van de wereld waren, maar dat dit aan het verschuiven is naar het oosten, naar Azië.

Politiek gezien is het niet erg te vergelijken, in Azië is véél minder samenwerking tussen landen dan momenteel in Europa het geval is. Daarnaast kent ZO-Azië veel landen die geen democratie zijn, in Europa is vrijwel elk land democratisch ingericht. Daarnaast neemt religie in veel landen in ZO-Azië een belangrijke rol in in de politieke verhoudingen.