Nee, Oekraine heeft geen kernwapens.
1n 1994 heeft Oekraine de kernwapens afgeschaft. Ten tijde van der Koude Oorlog (die tot 1990 duurde) was Oekraine het derde kernwapenland ter wereld, na de VS en Rusland. De Russen hadden in Oekraine destijds 5000 kernwapens gestationeerd. Onder druk van o.a. de Amerikanen heeft Oekraine (toen een zelfstandig land geworden) de kernwapens afgeschaft. Oekraine ontving daarvoor financiele compensatie en een belofte van Russen, Amerikanen en Britten dat de 'territoriale integriteit en onafhankelijkheid gerespecteerd zou worden".
Bron: https://www.nporadio1.nl/nieuws/geschiedenis
Uitzending: Oekraine heeft ontwapeningsspijt. VPRO-radio, OVT, 15 februari 2022.