Waarom laat de wereld het leed in Afghanistan weer opnieuw gebeuren?

Met alles wat we weten tegenwoordig... waarom is het zo moeilijk om een vredige wereld te creëren?

2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

In andere landen vinden ze het pure mishandeling en verwaarlozing wanneer ze kijken naar hoe wij onze ouders in bejaardentehuizen stoppen. Zij vragen zich af waarom 'de wereld' dat zomaar toe staat.
Wat ik met dit voorbeeld wil zeggen is dat we op moeten passen met het kijken door onze westerse bril van normen en waarden. Volkeren op andere plekken op de wereld hebben allemaal hun eigen kijk op de ideale wereld. En elk volk heeft daar recht op, net zoals wij in onze westerse wereld recht hebben op de onze.

Nu zijn er een aantal "rechten van de mens" die door de VN is vastgesteld en daarmee wereldwijd gelden. En ja, de Taliban overtreden die rechten grof. Dat is ook een tijd lang een excuus geweest voor vreemde mogendheden om in te grijpen in Afghanistan. Echter hebben ook de Afghanen nog steeds het recht om hun eigen lot te bepalen. Dat ingrijpen kan dus niet eeuwig duren. Dat (en nog een aantal politieke en financiële redenen meer) maakt dat "de wereld" zich uit Afghanistan terug heeft getrokken. (Feitelijk alleen de westerse wereld)
Door de snelle opkomst, opnieuw, van de Taliban kun je concluderen dat onze westerse opgelegde normen en waarden niet passen bij die van het Afghaanse volk.
Bedenk daarnaast dat alles 2 kanten heeft. De Taliban delen verschrikkelijke straffen uit, maar dat zorgt voor de oppassende burger wél voor veiligheid op straat. Blijkbaar is er voldoende steun onder de bevolking voor het systeem van de Taliban. De Afghanen moeten ook de kans hebben om hun eigen normen en waarden in hun bestuur te verwezenlijken. Ooit eens zullen ze zelf die lijfstraffen ook gaan veroordelen en er tegen in opstand komen. Dan zal dat ook daar veranderen. Maar dan komt het van binnenuit. En zo niet... Dan is dat blijkbaar hoe de Afghaan zijn keuzes maakt voor meer veiligheid op straat en daarmee, in hun ogen, een betere wereld.
Net zoals wij onze ouders in een bejaardentehuis stoppen met het idee dat ze daar beter verzorgd kunnen worden dan dat we dat als kind thuis zelf zouden kunnen doen. Dat is onze manier om er het beste van te maken.
SimonV
2 jaar geleden
Er zit veel waars & wijsheid in je antwoord. “Door de snelle opkomst, opnieuw, van de Taliban kun je concluderen dat onze westerse opgelegde normen en waarden niet passen bij die van het Afghaanse volk.”
“Blijkbaar is er voldoende steun onder de bevolking voor het systeem van de Taliban.”
Waar blijkt dat uit? Ik heb geen bronnen kunnen vinden die deze mening ondersteunen. Het is voor vrouwen helemaal niet veilig op straat. Vrouwen blijven thuis uit angst om geslagen te worden omdat ze zich niet bedekken en omdat ze niet kunnen uitgaan zonder mannelijke voogd.
https://www.theguardian.com/world/2021/aug/16/there-are-no-women-kabul-street-stayed-home-fear-beaten-taliban-fighters
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@SimonV
Hoewel ik het persoonlijk helemaal eens ben met je opmerking is dit dan precies een voorbeeld van: bekeken door de westerse bril.
In een strenge moslimcultuur, zoals die van de Taliban, gaat men er vanuit dat de burka en de mannelijke begeleiding juist bescherming aan de vrouw biedt.
Overal ter wereld leven de mensen volgens hun cultuur, en die ervaren ze als goed, omdat die cultuur al eeuwen nagenoeg onveranderd is.
Cultuur verandert met de snelheid van een groeiende boom zei een beroemde Chinees.
Ouders leren hun kinderen wat goed en wat fout is.
En wat jong is geleerd, wordt als goed ervaren.

Of het nu Eskimo's Bosjesmannen of Chinezen zijn, allen leven volgens hun regels, die ze als de beste ter wereld beschouwen, zoals ook wij vinden dat onze regels de beste ter wereld zijn, maar op bepaalde punten is dat helemaal niet zo.

Als wij in China waren geboren, aten we ook alles wat 4 poten had, behalve een stoel.
Vrouwen zijn meestal nog vasthoudender in cultuur en oude gebruiken dan mannen.
In Afrika zijn het de vrouwen die jonge meisjes seksueel laten verminken, en het zijn vrouwen die dat uitvoeren.