als er rellen/demonstraties komen in saoedi arabie stort dan alles in elkaar?

libie is een olieland maar valt in het niets vergeleken met saoedi arabie.
toch zie je nu al de olieprijs flink stijgen.

als libie al zo'n invloed heeft wat moet er dan wel niet gebeuren als saoedi arabie valt?

en is de kans reeel dat zoiets gebeurt in saoedi arabie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Saoedi Arabië en Libië leven van de olie : dat is hun welvaart en rijkdom.
Als er problemen zijn is dat tijdelijk ...want die landen MOETEN olie uitvoeren. Welk regime er ook is.
De hoge prijzen zijn er door speculatie ... want iedere storing in de aanvoer wordt onmiddellijk aangerekend.
Hoewel er genoeg olie is (voorlopig) ,haalt men altijd net iets te weinig uit de grond ....om een soort valse schaarste te creëren. Dat is natuurlijk interessant voor de producenten om zo de prijs naar omhoog te krijgen.
De OPEC zit daar natuurlijk ook voor heel veel tussen.
Ik denk niet dat Saoedi Arabië , Qatar of de Emiraten zullen vallen : hun uitgebuiten zijn vooral gastarbeiders.
In Oman , Bahrein en zelfs Koeweit ligt dat iets anders.