Kun je een boete krijgen als je je afval niet goed scheidt?

Ik doe wel eens een blikje in de grijze kliko en af en toe glipt er een plastic zak door mijn vingers met beschimmeld brood in de groene.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Ja de gemeente kan een boete opleggen als zij merkt dat het afval niet goed gescheiden wordt Dit kan niet zomaar, meestal is er een artikel opgenomen in de Afvalstoffenverordening van de gemeente.
Of het mogelijk is dat de afvalophaaldienst merkt dat er een blikje of een plastic zak beschimmeld brood uit uw Kliko rolt tijdens het legen, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar in sommige gemeenten is veel mogelijk. Zeker als het afvalquotum niet gehaald wordt.

Toegevoegd na 14 minuten:
In artikel 10.23 van de Wet Milieubeheer staat:
De gemeenteraad stelt in het belang van de bescherming van het milieu een afvalstoffenverordening vast.
Iedere gemeente hoort dus een Afvalstoffen verordening te hebben waar een artikel in voor kan komen op grond waarvan zij een boete kan opleggen,indien zij dit nodig acht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In mijn gemeente niet en ik denk in geen enkele gemeente. Als er veel afval niet goed wordt gescheiden, dan kan het zijn dat de gemeente de afvalstoffenheffing een keer gaat verhogen. Iedereen betaalt dan in feite een klein beetje boete.
Steeds meer gemeentes gaan over of het systeem waar de kliko (met name de grijze) wordt gewogen. Je betaalt dan per kilo restafval, en soms per keer dat de kliko wordt geleegd, een extra bedrag. Dus hoe meer jij in de grijze kliko gooit in plaats van de plastic-inzameling, gft, glasbak, textielbak of oud papier, hoe meer je betaalt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een zak met beschimmeld brood kun je beter bij het restafval doen. Het brood wordt dan mee verbrand in de oven. Dat is veel minder erg dan plastic dat door de compost vermalen wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Af en toe een blikje bij het restafval zal bij veel mensen gebeuren. Het is ook per regio verschillend hoe het plasticafval wordt verwerkt. In veel plaatsen wordt het plastic in zakken opgehaald en dat is alleen voor plastic. In andere regio's is de plastic-inzameling ook voor blikjes en drink-karton. Als je thuis niet gewend bent een blikje bij het plastic te doen, dan doe je dat niet automatisch als je bij iemand op visite bent, of op het werk.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gooi als ik op visite ben nooit iets zomaar in de afvalbak. Ik vraag altijd waar ik het moet laten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag is of men een boete kan krijgen wanneer men het afval niet goed scheidt.
Ja dat kan, mits ... Afvalstoffenheffing wordt juist níet verhoogd bij het aanbieden van meer afval.
Het is andersom, bij het inleveren van minder afval en dus een verminderde opbrengst, wilden veel gemeentes de afvalstoffenheffing verhogen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bij ons krijg je €80,- als er een plasticzak in je kliko word gevonden. En dan bedoel ik geen plastic tasje ofzo. Maar de zakken die je van de gemeente krijgt voor plastic inzamelen. Zand en stenen in de groenbak is het zelfde €80,-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je het afval in de grijze otto per kilo moet worden betaald is een slechte zaak .
Dan flikkeren de buren hun afval in jou otto .
Je moet binnenkort bij ons betalen als je de otto per keer aan de straat zet ongeacht het aantal kilo`s !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grijze otto? Gebruik je nu een merknaam als producttype of zo iets?
Inekez1
7 jaar geleden
Een otto en kliko is hetzelfde. Otto is een merknaam. Kliko is van oorsprong ook een merknaam!
Inekez1
7 jaar geleden
Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord dat daar echt boetes voor worden gegeven. Maar blijkbaar kan (en gebeurt) dat dus. Excuus voor mijn foute antwoord.