Waarom worden mensenrechten in China niet nageleefd?

Over China blijf je berichten horen over mensenrechten, martelingen, doodstraf, etc... waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Wat zijn mensenrechten (MR)?
Ze zijn in 30 regels vastgelegd die er samenvattend op neer komen:
- iedereen heeft recht op leven, zonder angst en geweld dat door de staat wordt gesteund of gecontroleerd;
- iedereen heeft het recht op vrijheid en het recht om beschermd te worden tegen vrijheidsberoving zonder rechtsgang;
- iedereen heeft het recht om gevrijwaard te worden van marteling of van wrede onmenselijke behandeling;
- iedereen heeft de vrijheid van geweten, de vrijheid van godsdienst en het recht op vrije meningsuiting;
- iedereen heeft het recht via een democratisch proces deel te nemen aan het landsbestuur.

Voorbeelden zijn het recht op vrije meningsuiting, het recht op leven en het recht op soevereiniteit. Een precieze definitie is echter lastig te geven, omdat er talloze visies op mensenrechten bestaan: een allesomvattende mening bestaat niet.

MR worden nergens nageleefd, zelfs niet in Nederland. Een paar voorbeelden:
Shockerend is dat veel schendingen van mensenrechten voortkomen in onze Nederlandse zorginstellingen. In de psychiatrie en de jeugdzorg gebeuren veel zaken waar de mensen die ermee te maken krijgen vaak heftig teleurgesteld raken en soms letterlijk onmenselijk behandelt worden. Het is belangrijk dat individuen weten wat er gebeurt in Nederland op dit vlak zodat ze zichzelf kunnen beschermen. Daarnaast is het ook buitengewoon eng om te zien hoe de Nederlandse overheid met de privacy van haar burgers omgaat, en hoe zij allemaal gegevens op wil slaan waar niemand iets mee te maken heeft.
Ook worden er in Nederland wel/niet bewust onschuldigen berecht.

Wel zijn er grote verschillen in het naleven van MR te vinden. Ondanks dat er in de westerse democratieën nog vele mistoestanden heersen op dit gebied, mag gesteld worden dat in democratieën de MR het best worden nageleefd. In dictatoriaal geleide staten zijn de mensen er op dat gebied (en andere) het slechts aan toe. Je noemt terecht China, maar wat te denken van N. Korea, Iran, vele Afrikaanse landen, de Kopten in Egypte. De waslijst is enorm lang.

Mensenrechten worden op grote schaal niet nageleefd om rede van machtsvergroting. Door mensen te intimideren, te straffen, te martelen denken de leiders dat ze precies gaan doen wat zij graag willen, met de bedoeling hun macht (invloed, geld) te vergroten. In democratie liggen dat soort zaken gelukkig wat moeilijker, omdat daar het volk regeert en leiders weg kan stemmen.
Maar je komt er nooit voor 100% van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

China is naar mijn weet nooit akkoord gegaan met de rechten van de mens, dus waarom niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet niet dat China een heel andere cultuur heeft (niet alleen China, maar 90% van de niet westerse wereld). Tijdens de culturele revolutie in de jaren 60 was het in China heel erg en heel eng. Tenopzichte van toen, is China al een stuk beter, en er zijn genoeg Chinezen die het allemaal wel prima vinden, schat ik zo in. De anti-China berichtgeving is vaak veel smeuiger dan de pro-China berichtgeving hier in het Westen. Grensconflicten als met Taiwan en Nepal/Dalai Lama worden graag vanuit Westerse optiek gebracht, inclusief de overdreven charme van Hollywood.

En reken maar dat de buitenlandse politiek van Amerika buiten "de Westerse wereld" op dezelfde manier wordt bekeken. Een deel van die wereld vind "de vrije markt" van het Westen wel interessant, en dat deel komt hierheen, en dat zijn de mensen die we hier vaak zien, horen, én die hier lobbyen. Maar de mensen die dat niet willen of kunnen of mogen, die krijg je hier niet te horen.

Ook ik heb geen overzicht van wat die mensen daar willen, ik kom niet vaak in China en spreek geen Chinees. Maar net als dat Rusland niet zo erg was als ze ons in 1980 deden geloven, zo erg is het ook niet in China, zeker niet voor iedereen.

En vergeet ook niet: hier hebben ze het altijd over vrijheid, maar die vrijheid stopt al bij de grens als je geen visum hebt gekregen. Ga maar terug, we willen je niet als we er zelf niet beter van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vind niet iedereen dit een fijn antwoord....maar...
de "universele rechten van de mens" zijn minder universeel dan ze ons op school hebben geleerd. In de islamitische wereld wordt de universele geldigheid niet onderschreven, in grote delen van Afrika slaan ze ook niet echt aan en in China al helemaal niet.
Individuele mensenrechten staan haaks op de chinese cultuur en geschiedenis, waar het altijd is gegaan om het het collectieve belang, of wat daar voor doorging, tegen elke prijs.
Iets als individuele vrijheid en het recht daarvoor uit te komen is in onze ogen iets heel vanzelfsprekens, maar zou wel eens niet meer dan een fictie uit de 18e eeuwse Verlichting (ok...ook het 16e eeuwse humanisme en de Reformatie) kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zeer verfrissende kijk, met bijzonder weinig boter op het hoofd... Hulde, en een plusje.
Een land,zo groot en machtig als China,tik je niet op de vingers. Men is te bang voor o.a. economische represailles.