Is dit nu wel of niet een Pro-palestijnse kaart?

Voor mijn werk ben ik wat meer aan het opzoeken ivm de Joden-Palestijnse problemen.
Ik zou daar graag een kaartje bij kunnen afdrukken. Sommige sites zeggen dat deze kaartjes vrijwel altijd een kant kiezen. Ik zou een neutraal iets met puur 'de waarheid' willen. Deze lijkt me ook het duidelijkste ( mag niet te moeilijk zijn ). Is deze nu neutraal, Palestijns of Joods qua uitgangspunt en hoe kan ik dat herkennen?

Picture for question
2 jaar geleden
1.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Dit conflict is zo complex, en de belangen zo groot, dat onomstreden kaarten/standpunten nauwelijks te vinden zijn.
Mbt je eerste kaartje; in 1946 was er - bij mijn weten- geen onderscheid tussen joods of palestinns gebied: alles was Brits, en daarvoor Ottomaans.
LeonardN
2 jaar geleden
Lees even dit door (weet ook niet of dat weer accuraat is, maar iig is er kritiek op deze kaart, en dan dus dat het gebruikt kan worden in pro-Palestijns propaganda.
https://www.pfmep.org/misleading-and-harmful/
Antoni
2 jaar geleden
Ik vermoed dat een eenvoudige atlas je wel kan helpen. De kaarten in een atlas worden zo neutraal mogelijk opgesteld.

Antwoorden (1)

Het is een uitermate anti-Israelische kaart.
1. 1946 als startjaar kiezen is misleiding: de geschiedenis van Israel is 3200 jaar oud.
2. Er heeft nooit een Palestijnse staat bestaan, maar die indruk wekt de kaart wèl.
3. Israel heeft tussen 1946 en nu de Arabieren meermaals een staat aangeboden, de kaarten geven dit niet weer.