Is schelden in exotische talen toegestaan tegen ambtenaren in functie?

Hoi ik heb wel eens gehoord dat als je in bijvoorbeeld Turks of Russisch of Italiaans echte exotische talen scheld tegen ambtenaren in functie. dat het niet strafbaar is ook al verstaat men het wel. Aangezien een rechter/agent niet voor tolk mag spelen
Is ooit een keer voorgevallen in het Overijsselse Rijssen. Klopt het dat men in exotische talen alles mag zeggen? Daarmee bedoel ik geen Engels of Duits. Want die talen zijn heel bekend.

1.2K
Amadea
3 jaar geleden
Dat zou van de zotte zijn. Dan zou elke medelander ongestraft medemensen mogen beledigen omdat zij dit toevallig niet kunnen verstaan...
Pieterke
3 jaar geleden
Nonsens en je hoort gewoon je fatsoen te houden en niet te gaan schelden.
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.geenstijl.nl/4039201/schelden_tegen_politie_in_vree/
https://onzetaal.nl/nieuws-en-dossiers/taalnieuws/agent-uitschelden-voor-hoer-mag-als-het-maar-in-een-vreemde-taal-is
Jammergenoeg geen betere bron. Mocht iemand de uitspraak kunnen vinden zie ik hem graag. @Amadea
Het idee erachter zou zijn dat je iemand niet beledigt als die persoon niet weet wat je zegt.
Het zou dan niet onder beledigen van een ambtenaar vallen.
Niet alleen elke medelander kan dit doen, je kan zelf ook "zwoekiepoekie"(verzin zelf een scheldwoord wat dit zou betekenen) zeggen.

Antwoorden (1)

In veel culturen is schelden in welke taal dan ook en tegen wie dan ook niet strafbaar. Het getuigt echter niet van enig fatsoen en het respecteren van normen en waarden.
Bedenk wel, dat als een overheidsambtenaar jouw schelden begrijpt hij/zij je wel een andere behandeling zal geven die niet in je voordeel is.