Waarom is als iets "goed" is het groen. Iets "fout/erg" is rood. En waarschuwing oranje?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De rood/oranje/groen-combinatie voor verkeerslichten komt oorspronkelijk van de spoorwegen. Rond 1830 begon men met de aanleg van de treinrails. Al snel bleek dat er kleursignalen nodig waren, zodat de treinen niet zouden botsen. Als stopkleur koos men groen en wit betekende 'rijden maar'. Na een tijdje bleek dat dit niet werkte. Sommige machinisten zagen bijvoorbeeld een witte straatlamp en dachten dat ze mochten rijden... De spoorwegen besloten om betere kleuren te kiezen. De kleur rood werd het stopteken omdat iedereen weet dat rood 'gevaar' betekent. Rood is ook de kleur van bloed en daarom stoppen de meeste mensen daar wel voor. De ander twee kleuren zijn zomaar gekozen. Toen er steeds meer auto's kwamen, hadden de straten ook verkeerslichten nodig. Rood, oranje en groen werkten goed voor de treinen, dus waarschijnlijk ook voor de auto's. Het eerste elektrische verkeerslicht werd geïnstalleerd in 1914 in de stad Cleveland in de Verenigde Staten Dit telt natuurlijk voor stoplichten, maar verder heeft rood ook een hele andere betekenis, namelijk de kleur van de liefde, denk aan een rood hartje, dus niet altijd is rood een waarschuwing voor iets fouts.

Bronnen:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/d...

Omdat onze hersenen vinden dat rood fout is, en groen goed, oranje is dus waarschuwend. Maar soms zijn ook gele dingen fout zoals het symbool voor toxicologie en radioactief

ik denk dat het uit de natuur komt: bijv ons voedsel:, veel groene zaken zijn eetbaar, er zijn ook wel rode die eetbaar zijn maar dat is meer opletten. Dieren die andere dieren willen afschrikken doen dit ook met felle kleuren, niet met groen dus groen is meer synoniem met veilig oranje hebben we er zelf bij bedacht denk ik, iets lichter dan rood

De keuze voor een te gebruiken kleur heeft te maken met de betekenis die kleuren hebben. Rood duidt sinds mensenheugenis op gevaar; groen - onder andere - op leven, rust en orde. Oorspronkelijk (ca. 1830) waren het de spoorwegen in Amerika die gebruik maakten van stoplichten. Met de stoplichten was de treinenloop beter te reguleren. Voor het 'stop'-sein werd de kleur rood gekozen, vanwege het gevaar dat deze kleur uitstraalt. De kleur groen werd gekozen voor 'opletten'. Een wit licht werd gekozen voor 'veilig, rijden maar'. Al vrij snel bleek dat het witte licht problemen opleverde: machinisten zagen maanlicht of andere witte schijnsels aan voor het sein voor 'rijden maar'. Ook kon het gebeuren dat het rode filter uit het apparaat viel en een wit licht te zien was. Diverse ernstige treinongelukken waren het gevolg. In plaats van een wit licht is toen gekozen voor een geel licht. Als er vervolgens een wit licht zichtbaar was kon dat alleen nog maar betekenen dat er iets mis was met het verkeerslicht. Rond 1920 werd het stoplicht voor het eerst in het straatverkeer geïntroduceerd. In plaats van het gele licht wordt ook gebruik gemaakt van de kleur oranje. Proefondervindelijk zijn deze kleuren ook bij zonlicht het best waar te nemen. En daar houden we het dan maar op.