De zegswijze kan ontleend zijn aan het wegen, waarbij de laatste kleine gewichtjes, de laatste loodjes den doorslag geven; Molema, 241 b: de leste loodjes wegen; Harreb. II, 35 b; Villiers, 74; eng. the last mile is the longest one.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bijvoorbeeld, je wil weten tussen twee massa's hoeveel ze verschillen. Je legt ze op de weegschaal met loodjes waarvan je reeds het gewicht hebt bepaald.
Je legt bijvoorbeeld eerst een gewicht neer van 100gr. Als het dan niet genoeg blijkt, 50gr. Als het dan niet genoeg blijkt nog 25gr erbij (je hebt nu 175gr) als je dan nog een minieme uitwijking ziet kan je bijvoorbeeld nog 5gr, 2gr, of 1gr erbij doen. Die loodjes zijn dan bepalend voor het verschil in gewicht tussen de twee massa's; die loodjes wegen dus het 'zwaarst' in de zin van het belang dat eraan wordt gehecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de laatste loodjes het meeste doorzettingsvermogen vergen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als alle energie in je lichaam nagenoeg op is en datzelfde lichaam schreeuwt om rust, terwijl er toch weer opnieuw een prestatie wordt gevraagd, zoals in de eerste ronde, dan wegen de laatste loodjes het zwaarst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitputting.

Doordat er al zo veel gedaan is zijn alle reserves op, en je hebt de kracht niet meer. Het einde is in zicht, maar elke stap lijkt wel even groot als de hele weg die je al gelopen hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door dat je weet waar het eind is. Je stelt je er op in en verlangt naar dat iets stopt. Dat verlangen maakt het zwaar. Vaak hou je iets vol tot het afgesproken moment. Het maakt niet uit of dat nou bijv een of twee maanden is voor dezelfde opdracht. Bij de laatse dagen wordt het zwaar omdat je dan verlangt naar het gewone of de beloning. Ook ga je dan meer terugdenken aan wat het je gekost heeft. En mogelijk ben je meer moe dan toen je eraan begon en moeie mensen zijn emotioneler.
En naast dat het volgens mij dus met je psyche te maken heeft is het natuurlijk ook zo dat je energie meer op raakt en hetl leveren van een inspanning dus steeds zwaarder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste loodjes kunnen het zelfde gewicht zijn als de eerste loodjes, maar als je er al heel veel getild hebt, krijg je last van verzuring in je spieren, en lijken die laatste loodjes daardoor zwaarder te wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de krachten op/uitgeput raken..lijkt de arbeid/prestatie zwaarder te worden omdat de benodigde kracht ervoor eenvoudig ontbreekt.

Gr. Ton