Hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens heeft nog een schoorsteen?

Het is september en dat betekent dat de zwarte piet discussie langzaam maar weer op gang gaat komen. Aangezien de ouders aan hun kinderen uitleggen dat zwarte piet, zwart is van de roet, doordat hij via de schoorsteen komt, ben ik benieuwd hoeveel procent van de Nederlanders daadwerkelijk nog een schoorsteen hebben.

Ps: Ik wil met deze vraag geen discussie starten

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn er huizen zonder schoorsteen dan ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee, dat vraag ik aan u ;p
ronron1212
7 jaar geleden
Ja die zijn er. zoals bedoelt in de vraag. Geen ontluchtingskanalen maar echte schoorstenen. Veel huizen hebben een centrale verwarming die is aangesloten op de stadsverwarming en daar zijn echt geen schoorstenen voor nodig. Ook zijn er al erg veel energie zuinige huizen en die hebben ook geen schoorsteen.
jc54
7 jaar geleden
@Marleen; Bij ons in Nederland wel,ja.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb er nooit zo op gelet eigenlijk, zie toch eigenlijk overal wel van die pijpjes.Voor kinderen maakt het niet uit hoor, die zoeken er nog niet te veel de logica achter, zelfs als je zelf geen schoorsteen hebt. Wij zetten de schoentjes vroeger ook al braaf bij de voordeur - omdat wij geen schoorsteen (althans, geen haard of kachel dus geen gebruikte schoorsteen) hadden.
ronron1212
7 jaar geleden
Pijpjes wil nog niet zeggen dat het een schoorsteen is. Kunnen ook gewoon ontluchtingskanalen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor een kind dat nog gelooft dat Sinterklaas op een paard over de daken rijdt, is de schoorsteenvraag niet relevant.

Antwoorden (1)

Er van uit gaande dat de stand van zaken nagenoeg gelijk is aan 2014 en dat het voornamelijk eengezinswoningen zijn met een schoorsteen, dan is dat ongeveer 65% van de woningen in Nederland. Laten we daar nog zo'n 5% af tellen voor de eengezinswoningen met stadsverwarming (geen schoorsteen), dan blijft er zo'n 60% van een dikke 17,5 miljoen woningen over met een schoorsteen.

Toegevoegd na 55 seconden:
Die 5% stadsverwarming is "natte vinger werk", een ruwe schatting.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De woningvoorraad is rond de 7,5 mio dat is 10 mio lager