Waarom krijgen ZZP'ers geen vaderschapsverlof terwijl ze net zo veel (of nog meer) belasting betalen?

Het is niet persee zo dat ZZP'ers meer verdienen. Sommige worden er zelfs toe gedwongen om ZZP'er te worden. Uiteindelijk moeten ZZP'ers flink wat belasting betalen, maar krijgen niet dezelfde steun als een werknemer. Met als gevolg dat ze er toch voor moeten kiezen om hun partner minder te kunnen steunen. Wat is de reden dat deze 5-weken regeling in eerste instantie in het leven is geroepen? En waarom mag dit voor een ZZP'er niet gelden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Als zzp-er betaal je net als elke nederlander belasting niet meer en niet minder. Ik weet niet hoe je erbij komt dat je meer zou betalen.

Antwoorden (3)

"Met het oog op de positie van het midden- en kleinbedrijf geldt dat de financiering van de uitkering voor het aanvullende geboorteverlof plaatsvindt via de premies voor het Algemeen arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof)."
.
Het geldt voor de uitkering wordt dus gefinancierd uit een van de potten van de werknemersverzekeringen. De uitbetaling zelf gebeurt door het UWV.

Kortom, betaalde belasting heeft er niets mee van doen. Het gaat om een uitkering waarvoor de gezamenlijke werkgevers premies hebben betaald voor hun werknemers. Net zoals voor de WW als voor de WIA bijvoorbeeld. Als er geen premie voor je is betaald, omdat je geen werknemer bent, is er ook geen recht op een uitkering. Dat is het principe van een verzekering.

De politiek had er ook voor kunnen kiezen om de premies voor de volksverzekeringen of de belasting te verhogen om dit voor alle ingezetenen mogelijk te maken. Maar die keus is niet gemaakt. Politiek bedrijven is keuzes maken...
.
Correctie:
Waar ik schreef: het geldt voor de...
Moet dit zijn: het geld voor de...
Toegevoegd op 18 augustus 2020 15:52: tekst
Computoon
3 jaar geleden
HannekeJanssen
3 jaar geleden
We tikten tegelijkertijd! Maar ik begrijp jouw antwoord niet helemaal. Betekent het dat vaders wél recht hebben op geboorteverlof, i.t.t. wat JohnK stelt?
Computoon
3 jaar geleden
Ja, als die vader werknemer is. "Aanvullend geboorteverlof vanaf 1 juli 2020: 5 weken
Per 1 juli 2020 kunnen partners maximaal 5 weken (5 keer het aantal werkuren per week) aanvullend geboorteverlof opnemen. Tijdens het verlof krijgt de partner geen salaris, maar een uitkering van het UWV. Partners hebben recht op aanvullend geboorteverlof als het kind op of ná 1 juli 2020 geboren wordt. Zij moeten het aanvullend geboorteverlof opnemen binnen 6 maanden na de geboorte van het kind. En zij moeten eerst het geboorteverlof van 1 week hebben opgenomen. UWV-uitkering tijdens aanvullend geboorteverlof
Werkgevers moeten voor hun werknemers bij het UWV een uitkering voor de verlofperiode aanvragen. Deze uitkering is maximaal 70% van hun dagloon (en maximaal 70% van het maximumdagloon). Werkgevers die (70% van) het loon tijdens het verlof doorbetalen kunnen de UWV-uitkering zelf houden."
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@Computoon: ja, ik wist dat het voor vader-werknemers (eindelijk!) geregeld was - een goede zaak! Maar de vraag ging ovre ZZP-ers, en ik wist niet dat die ook recht hadden op vaderschapsverlof. Weer wat geleerd!
Computoon
3 jaar geleden
Nee, de vaders-zzp'ers hebben geen recht op dat "aanvullend geboorteverlof". Daar ging de vraag van vraagsteller over. ZZP'ers zijn namelijk geen werknemer. Zie de eerste zin in mijn reactie op je vraag. Als mijn toelichting op dat gebied onduidelijk was: excuses!
Computoon
3 jaar geleden
Nee, de vaders-zzp'ers hebben geen recht op dat "aanvullend geboorteverlof". Daar ging de vraag van vraagsteller over. ZZP'ers zijn namelijk geen werknemer. Zie de eerste zin in mijn reactie op je vraag. Als mijn toelichting op dat gebied onduidelijk was: excuses!
Zwangerschapsverlof is ook nog maar pas geregeld voor ZZP-ers, en volgens mij is de regeling minder "riant" dan die voor werkneemsters. ZZP-ers betalen minder premie dan mensen met een dienstverband. Ze hebben ook minder rechten, bijv. op doorbetaling bij ziekte en arbeidsongeschiktheid, en bij werkloosheid. Dat hoort bij ZZP-er zijn....
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Die regeling ken nog al wat voorwaarden
https://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisbank/diverse-algemene-onderwerpen/zwanger-als-zzp-er-de-regeling/
Betaald verlof krijg je van een werkgever - en die heb je als ZZP-er nu eenmaal niet.

In de basis heeft een ZZP-er dus geen enkel recht op betaalde vakantie, uitkering bij ziekte, arbeidsongeschiktheid etc, tenzij hij dit zelf regelt. Er zijn slechts een beperkt aantal uitzonderingen waarbij de overheid toch 'iets' geeft.

Omdat er geen werkgever/dienstverband is, is er ook geen vast werkrooster; dat maakt het lastig om het precieze recht op uitkering te bepalen.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Een dienstrooster heeft hier weinig mee te maken een jaarrekening kan dat inzicht ook geven. Daarnaast is het het UWV dat deze verlofregeling betaald via het innen van premies. Dat zzp-er daar niet aan voldoen is de oorzaak.